Wat is de oudste stad van Nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De oudste van Nederland Stavoren is wel 2316 jaar oud En sinds 2011 is Nijmegen niet meet de oudste stad, dit is veranderd! Deze stad is naar voren omhoog gegaan en het is nu Stavoren.!
Ook de oudste Hanzestad van Nederland!
De eerste echte stadsrechten gekregen in jawel 1058-1061 in 2011 hebben wij een groot succes gehaald om de oude documenten uit Denemarken te halen. Daar lagen in ( 2010 ) het bewijs van de oudste stadsrechten van NL.

Antwoorden (2)

De oudste stad van Nederland is een status die door verschillende steden wordt opgeëist. Zowel Maastricht, Nijmegen als Voorburg kunnen vanuit de Romeinse oudheid aanspraak maken op deze status. De titel "oudste stad van Nederland" hangt af van welke definitie men toepast. Bij de bepaling wordt meestal vereist dat de plaats ononderbroken bewoond geweest is. Ook wordt meestal gekeken naar stedelijk karakter waarbij Romeinse stadsrechten vaak als belangrijk argument wordt aangevoerd.
Met behulp van de uitslag van wetenschappelijk onderzoek naar dit vraagstuk heeft Nijmegen zichzelf in 2005 tot oudste stad van Nederland uitgeroepen.
fremar
9 jaar geleden
Edraket
9 jaar geleden
Nijmegen is niet ononderbroken bewoont.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/stokoud_nijmegen_is_kampioen_1_128791
Hoe kun je jezelf uitroepen tot oudste stad als dit criterium niet op je stad van toepassing is?
Ik heb tientallen jaren geleden wel eens gelezen, dat Batenburg de oudste stad of dorp in Nederland is. Dat ligt aan de noordzijde van de Maas dicht bij de pont naar Ravensteijn. Ik weet niet of die pont er nog is. Volgens Wikipedia kreeg Batenburg in 1349 stadsrechten, maar aangenomen wordt volgens Wikipedia, dat Batenburg rond het jaar 1000 ook al stadsrechten had.
Nijmegen kreeg volgens Wikipedia officieel in 1230 stadsrechten. In 1155 werd een burcht gebouwd.