Wie besliste dat Pakistan of Indie kreeg dat Kasjmir kreeg en waarom is of was Kasjmir zo een belangrijke gebied?

Op wikipedia heb ik gelezen dat 'hij moest beslissen wie Kasjmir kreeg. en Wie is hij en waarom was Kasjmir een belangrijke gebied en is dat nog altijd zo.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kasjmiroorlog (eerste alinea van 'Hoe Kasjmir bij India aansloot')

En wordt duren die conflicten nog op de dag van vandaag nog altijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Deling van Brits-Indië
(Doorverwezen vanaf Deling van India)

De deling van Brits-Indië in India, Pakistan en Bangladesh
De opdeling van Brits-Indië leidde tot de twee onafhankelijke staten India en het Dominion van Pakistan (later opgedeeld in Pakistan en Bangladesh) op middernacht 14 augustus 1947 op grond van godsdienst.

De deling werd gerealiseerd in de Indian Independence Act van 1947 en leidde tot het verdwijnen van het Brits-Indische rijk. Door de deling kwam er een vluchtelingenstroom van meer dan 12 miljoen mensen op gang en als gevolg daarvan, en rellen, verloren enkele honderdduizenden tot een miljoen mensen het leven.

Bij de deling werden ook de deelstaat Bengalen gesplitst in Oost-Pakistan (als deel van het Dominion van Pakistan) en West-Bengalen (als onderdeel van India). Ditzelfde gebeurde met de deelstaat Punjab. Deze werd opgedeeld in West-Punjab (Pakistan) en Oost-Punjab (India). Ook verschillende staatsonderdelen, zoals het Brits-Indische leger en de Indische spoorwegen waren betrokken bij de deling.
Er was in de wet bepaald dat de honderden vorstenlanden en prinsdommen van Brits-Indië zelf mochten kiezen of zij zich zouden voegen bij Pakistan, India, of helemaal buiten de opdeling zouden blijven. Allen voegden zich uiteindelijk bij één van de twee landen. De keuzes die werden gemaakt in Jammu en Kasjmir leidde tot het uitbreken van de Eerste Kasjmiroorlog in 1947, en latere conflicten.

Beide landen werden officieel onafhankelijk op 15 augustus 1947. De ceremonie van de machtsoverdracht werd in Karachi, de eerste hoofdstad van Pakistan, al gehouden op 14 augustus 1947. Dit gebeurde in aanwezigheid van Lord Mountbatten, de laatste onderkoning van Brits-Indië. Een dag later werd de ceremonie pas gehouden in Delhi.

Ook in aanwezigheid van Lord Mountbatten. Voor deze constructie was gekozen, omdat het anders zou lijken dat Pakistan zich zou afsplitsen van de soevereine staat India. Als gevolg van deze opzet viert Pakistan nog altijd op 14 augustus haar onafhankelijkheid en India op 15 augustus.

Een andere reden waarom beide landen op een andere dag vieren is de tijdsgrens die ingesteld werd tussen India en Pakistan. De nieuwe Pakistaanse standaardtijd liep een half uur voor op de standaardtijd van India. Daardoor kreeg Pakistan volgens de eigen standaardtijd officieel haar onafhankelijkheid om 23.30 uur op 14 augustus 1947.......
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alleen de wereldlijke macht en rijkdom speelde een rol. De tegenstelling tussen godsdienstige strekking zorgt, tot de dag van heden, voor diepgaande twisten en moorden tussen broedervolken.