Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking zou de Gulden weer terug willen als dit mogelijk was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik wil weer een muntje dat in het gat van mijn DVD's past!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, maar als ik sta te aarzelen over een 'nice to have', 'not nééd to have'artikel als een mooie bos bloemen, of een uitverkoopblouse, reken ik het nog steeds even om.....in 99 van de 100 gevallen is het me dan véél te duur, en loop ik zonder spijt door....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieuwsgierig: dan ben jij net als mij ;-) Een voorbeeld van afgelopen week: Een pot Speculoos bij de supermarkt: €3,49. Dat is wel even 7 gulden en 68 ct voor een pot broodbeleg! Dat gaat mij dan echt te ver en zal ik ook nooit meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan trouwens zijn dat het wat meer of minder is, maar ik reken altijd nog x 2,20
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt op zich, sommige dingen zijn waanzinnig veel duurder geworden. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met de normale inflatie. Anders vallen we in dezelfde valkuil als de mensen die in de arme jaren direct na de oorlog emigreerden, en 30 jaar later terugkwamen. Toen ze emigreerden, was 5 cent voor een bloemkool en 25 cent voor een mud aardappalen heel gewoon. Toen ze terugkwamen, hadden ze die prijzen van 30 jaar terug nog in het hoofd. Dat was wel even schrikken... (Prijzen zijn zomaar bedacht, niet realistisch; het gaat hier om het idee.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is ook zo. Maar daarom denk ik ook dat mensen de gulden refereren aan lagere prijzen en dat ze hem daarom zo graag terug willen. Maar dat zit er toch niet meer in.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt. Het terugkrijgen van de gulden zit er niet meer in. Als dat al zou lukken, zit het terugkrijgen van de lage prijzen van toen er niet meer in. Kortom, laten we maar bij de Euro blijven. Heeft misschien nadelen (de herkenbaarheid van de muntjes!), maar veel meer voordelen.
itsme
14 jaar geleden
%^$#*&@!!! zit ik 5 minuten een antwoord te typen, kom ik alles wat ik daar zeg hier tegen in de reacties die ik pas daarna lees...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stond er toch echt al eerder hoor ;-) Maar een antwoord is anders dan een reactie, dus je zult het vast niet voor niets gedaan hebben :-)

Het beste antwoord

Veel Nederlanders kunnen maar niet wennen aan de euro. Ruim de helft (53%) wil de gulden terug. Vooral vrouwen hebben heimwee naar de oude munt. Zes op de tien willen de gulden terug.

Bij de mannen is dat 45%. Dit blijkt uit de eindejaarenquête 2006 die het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in samenwerking met RTL heeft gehouden onder 2300 mensen.

Mensen onder de 30 jaar en mensen boven de 60 geven minder vaak aan de gulden terug te willen dan mensen in de leeftijdsgroep daartussen. Vijf jaar na de invoering van de euro denkt 30 procent van de Nederlanders nog in guldens wanneer hun wordt gevraagd naar de waarde van hun woning of de prijs van een brood. Dat is evenveel als in 2005, aldus het Nibud.

Van de mensen die nog in guldens denken, vindt ruim 90% dat de prijzen zijn gestegen door de invoering van de euro. Bij de mensen al in euro's denken is dat 75%. Het instituut vermoedt dat een harde kern van Nederlanders nooit in euro's gaat denken. In 2002 gaf in een Nibud-onderzoek 20% van de ondervraagden dit al aan.

Uit de enquête blijkt verder dat de helft van de Nederlanders zijn financiële situatie in 2006 verslechterd vindt. Vorig jaar waren dat er nog iets meer. In 2006 hebben huishoudens iets minder rood gestaan dan in 2005 en ook het aantal mensen dat rekeningen niet op tijd kan betalen, is teruggelopen.

Mensen hebben voor 2007 iets positievere verwachtingen dan zij een jaar geleden hadden voor 2006.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ruim de helft (53 procent) wil de gulden terug. Vooral vrouwen hebben heimwee naar de oude munt. Zes op de tien willen de gulden terug. Bij de mannen is dat 45 procent.

Dit blijkt uit de eindejaarenquête 2006 die het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in samenwerking met RTL heeft gehouden onder 2300 mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als het écht zou moeten gebeuren, dan denk ik maar een paar procent. Omdat het veel teveel gedoe geeft, heel slecht is voor de economie en je weer in elke vakantieland je geld moet gaan wisselen. Heel erg lastig!
Ik denk dat mensen wel met nostalgie over de gulden praten, maar in realiteit het toch niet meer terug willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het niet bij benadering zeggen, maar ik denk wel heel veel mensen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat die meer naar de lagere prijzen van toen verlangen dan naar de gulden zelf. En ik ben bang dat we die toch nooit weer zullen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bestedings patroon van de mensen is in de afgelopen jaren flink veranderd zo geeft men nu meer geld uit aan mobielbellen huizen vakantie's computer
dat is de oorzaak dat mensen klagen over dat alles duurder is geworden.
in de jaren 60 koste een wasmachine een heel maad salaris.
Stom als mensen zijn, misschien een hoog percentage. Maar de prijzen gaan dat meteen weer een stuk omhoog (het bloed kruipt...), het bedrijfs krijgt een opdonder en bij de volgende crisis kunnen wij samen met Griekenland gaan uithuilen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen de gulden wel weer terug willen, ongeveer 60 % schat ik.
Toen de euro net kwam vond ik het ook wel een gedoe, maar ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik het liever nu zo laat. Ik rekende in het begin alles terug naar de gulden, maar dat doe ik ook niet meer, dus ik zal er wel aan gewend zijn.
En het is ook wel gemakkelijk in andere landen van Europa dat je daar ook met de euro kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het exacte percentage is niet van belang.

Het is uiterst suggestief om deze vraag te stellen, want het appeleert aan de gevoelens die we hadden op het moment dat de gulden werd afgeschaft en de euro kwam. Die gevoelens waren anti-gevoelens omdat de mensheid in principe behoudend is.
De voordelen die hebben we intussen wel kunnen genieten maar die ervaren we niet zo bewust. De nadelen die kan iedereen opnoemen, en dat zal ook altijd wel zo blijven. Maar of de nadelen die iedereen noemt, ook echte nadelen van de euro zijn... dat geloof ik niet. Alles is niet duurder geworden door de euro, het zijn de mensen die niet met de euro om kunnen gaan die alles duurder maakt.

Een voorbeeld: vroeger had je een briefje van 25 in je portemonnee, en dat was echt wat. Je had het gevoel dat het 25 gulden was, maar toen we de euro kregen en een briefje van 10 in onze portemonnee kregen, hadden we gevoelsmatig maar een tientje. Terwijl het juist 22 (dus bijna 25) gulden was en dus meer het andere gevoel zou moeten oproepen.
Het is alleen maar het gemak waarmee de mensen geld zijn gaan uitgeven, waardoor alles duurder leek te zijn. En dat inmiddels wel alles veel duurder is, is een heel ander verhaal, dat heet inflatie en daar doen we allemaal hard aan mee.

De mensen die de gulden weer terug willen, willen helemaal niet de gulden terug. Ze willen alleen maar het prijsniveau van destijds terug.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad
Ha, die Aurius;

Niemand wil de gulden meer serieus terug als ze langer dan tien tellen nadenken. De enige reden dat mensen dat denken te willen is dat de overgang van de gulden naar de euro het enigelaatste grote ijkpunt van de inflatie over de afgelopen jaren is. Het enige wat mensen wel terug zouden willen is het prijspeil uit de gulden tijd. Van de producten welteverstaan, uiteraard niet van hun inkomen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil de gulden helemaal niet terug. Ik wou alleen dat ik eindelijk eens het juiste gevoel kreeg bij het uitgeven van de euro. Steeds weer moet ik me realiseren dat 5 euro 11 gulden is om te bepalen of iets duur of goedkoop is en dáár baal ik zo van. Vaak vergeet ik het rekensommetje te maken en heb ik al weer wat gekocht wat achteraf helemaal niet zo goedkoop was als mijn gevoel me had wijsgemaakt. Is er geen manier om het juiste gevoel bij de euro te pakken te krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen idee hoeveel procent het is...
ik denk wel als de gulden weer terug komt...dat we dan alles wéér duur vinden.
nu zie je iets in de winkel voor 10 euro,nah..is niet duur denk je dan.
maar is de gulden er weer dan kost het 22 gulden...tja...dat klinkt weer ff anders hé...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17,3994665890946646890600766145 %
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een dubbeltje op zijn kant en een kwartje kan raar rollen... Ik hoop dat bij jou het kwartje snel valt, de euro is ons betaalmiddel en niet de gulden...

De gulden terug is onzin, dat is vasthouden op plaatsen waar loslaten gewenst is...

2% wil de gulden terug... dat zijn de non-realisten onder ons...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk Kwartje?lol
liever vandaag nog dan morgen :)
met de gulden wist je tenminste wat je uitgaf,