Vanwege zijn afkomst en geboorteplaats was hij ongetwijfeld moslim. Maar vermoedelijk wel een redelijk gematigd moslim, en wie weet, als hij binnen die religie een keus had gehad, was hij inderdaad wel 'ongelovig' geworden of dat hardop uitgesproken. Daarover wordt dan ook veel gediscussieerd binnen nde met name Turkse gemeenschap ; dat Ataturk geen geloof zou hebben gehad. Hoe dan ook, bewijzen kun je het niet. Vermoedelijk was hij gewoon een product van zijn opvoeding in combinatie met weinig fanatisme op dat vlak ; een gematigd moslim dus.

Hij is degene die gezorgd heeft dat Turkije indertijd een seculiere staat is geworden, dus met scheiding van kerk en staat ; iets waar conservatieve / fanatieke Moslims natuurlijk niet blij mee waren, en hem het stempel van 'ongelovige' heeft opgeleverd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mea culpa ; ik heb nog even verder gezocht, maar volgens eigen zeggen was Atatürk inderdaad een zelfverklaarde atheist :

" I am an atheist, out and out. It took me a long time to say it. I've been an atheist for years and years, but somehow I felt it was intellectually unrespectable to say one was an atheist, because it assumed knowledge that one didn't have. Somehow, it was better to say one was a humanist or an agnostic. I finally decided that I'm a creature of emotion as well as of reason. Emotionally, I am an atheist. I don't have the evidence to prove that God doesn't exist, but I so strongly suspect he doesn't that I don't want to waste my time "

(Jammer dat deze quote zo lastig te vinden is, anders was er helemaal geen discussie over en had ik de rest van mijn bronnen met rust kunnen laten ;-) )

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het verkeerde citaat geplaatst (zie reacties bij deze vraag). Het juiste staat aldaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronnen, Marleen, zijn om uit te putten en dat heb je gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kwam ik ook tegen, in alle soorten en maten - tot en met antisemitische rambam dat hij Joods zou zijn aan toe zelfs- tot ik dit citaat uit zijn eigen boek ontdekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit dat citaat blijkt duidelijk dat hij geen deïst en zelfs geen agnosticus was.
"Ik kan niet bewijzen dat god niet bestaat (zoals je NOOIT kunt bewijzen dat iets NIET bestaat; de bewijslast ligt bij degene die beweert dat iets WEL bestaat), maar ik ga er zo zeker van uit dat dat niet zo is, dat ik er geen tijd aan ga verspillen."
Atheïstischer kun je het niet krijgen, sorry ;-) (Dat maakt de man overigens nog niet heilig ; zijn Turkse nationalisme heeft voor veel ellende gezorgd, en zelfs nog. Denk aan de Armeense genocide).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan klopt de bron waar ik het citaat niet gevonden heb.
Zal straks na het koken nog eens verder zoeken ; kan helaas het boek zelf niet downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ; mijn fout : de namen van de gequoteerden staan niet boven maar onder de quote in kwestie; dit moet die van Ataturl zijn : I have no religion, and at times I wish all religions at the bottom of the sea. He is a weak ruler who needs religion to uphold his government; it is as if he would catch his people in a trap. My people are going to learn the principles of democracy, the dictates of truth and the teachings of science. Superstition must go. Let them worship as they will; every man can follow his own conscience, provided it does not interfere with sane reason or bid him against the liberty of his fellow-men. Uiteraard draait het om de eerste zin. Niet zo mooi hard als die andere (maarja, je kunt niet alles hebben ;-)).
Maar over eventueel geloof of zelfs deisme laat het weinig te raden over : not.

Andere antwoorden (2)

Hij was atheist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij was joods