Lijkt de mayataal op spaans?

Tijdens mijn bezoek aan Mexico viel het me op dat de maya taal op spaans lijkt. Maar deze taal is toch al veel ouder? Dat is toch een inheemse taal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
"De Mayataal" bestaat eigenlijk niet. Er zijn allerlei varianten. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mayatalen
Geen enkele ervan lijkt op spaans maar er zijn de nodige Spaanse invloeden. Vooral waar het gaat om woorden die pas na de Spaanse kolonisatie van Latijns-Amerik zijn ontstaan of geïntroduceerd.

Het beste antwoord

Het spaans heeft invloeden van 't Yucateeks Maya..rond 1600 is die taal door spaanse missionarissen vastgelegd in t latijns..dit heeft zijn invloed gehad op de spaanse taal. (en niet andersom)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Interessant. Weet je daar meer van? Bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het invloed van Maya op het Spaans is buitengewoon klein, en beperkt tot enkele woorden, zoals "chocolate", enz.
De Spaanse grammatica lag vast vóór de ontdekking van Amerika door de Spanjaarden.

Andere antwoorden (1)

De mayataal heeft geen link met de Spaanse taal, het bestond nog voor het ooit in contact kwam met Spanjaarden. Natuurlijk spreken de meeste Maya's nu gewoon Spaans omdat ze anders niet communiceren met het merendeel van de bevolking. Het is mogelijk dat de Mayataal door de jarenlange onderdrukking van de Spanjaarden en Europeanen is verspaanst, zoals het Nederlands zijn Franse, Engelse (van de handel), Oostenrijkse en Spaanse invloeden heeft.
En anderzijds is het soms moeilijk om als buitenstaander het verschil tussen talen te horen, als je niet vertrouwt bent met 1 van de talen (denk maar aan hoeveel mensen Spaans en Italiaans moeilijk uit elkaar kunnen houden) en kan men fonologisch doof zijn (het verschil niet horen tussen bepaalde klanken, met als gekend voorbeeld dat de Chinezen het verschil tussen r en l niet zouden kennen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Klein foutje: de Maya's spreken nu Spaans omdat ze anders *niet kunnen communiceren met het merendeel van de bevolking