Gloeilamp (1889 elektrisch licht)
Stofzuiger (1901 in Engeland)
Strijkijzer (eerste in nederland)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig is dat de vibra het 5de elektrische apparaat was dat in de huishoudens kwam. Wel na de naaimachine en de broodrooster, maar vóór de stofzuiger en elektrische strijkbout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je met apparaat iets wat in een huishouden, gezin of fabriek gebruikt kon worden als zodanig?

Want de eerste gloeilamp is al in 1854 gemaakt.
De eerste gloeilampenfabriek in Nederland was in dec. 1883 in Rotterdam.
Dat kwam omdat in Nederland in 1882 een Belgisch bedrijf het initiatief had genomen om in Rotterdam met behulp van een kleine centrale enkele gebouwen van elektriciteit te voorzien.

Rond 1900 werd de stofzuiger uitgevonden de Booth Machine. Die was erg zwaar, hij woog 50 kilo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stopcontact en de stekker waren de eerste elektrische apparaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kooi van Faraday is voor het eerst gemaakt in 1836 en vernoemd naar de uitvinder hiervan, Michael Faraday. De kooi van Faraday is de benaming van een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper, ijzer of aluminium die er voor zorgt dat de elektromagnetische straling niet tot binnen de kooi kan doordringen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat een elektrisch verwarmingselement een van de oudste toepassingen is.

Toegevoegd na 2 minuten:
straalkachel
elektrische convector

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik weet absoluut wat het eerste elektrische apparaat was met betrekking tot wisselspanning en dat is de dynamo:

In 1831 ontdekte Michael Faraday dat je met een magneet elektrische stroom kunt maken. Zo werkt ook de dynamo. Als je fietst, gaat het wieltje op je dynamo draaien. Daardoor gaat de asin, de dynamo en de sterke magneet draaien. De magneet draait langs een klosje koperdraad en hierin ontstaat dan elektrische stroom voor het licht op je fiets.

Verwarming was al mogelijk met gelijkspanning door een element te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een batterij, gemaakt door de Egyptenaren.
Oorsprong duizenden jaren oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het niet zeker maar ik denk batarij