Wat was er bijzonder aan George III machtspostitie vanuit Europa's perspectief?

Waarom was de positie van de koning van Engeland bijzonder, George III volgens Europa? Als je de Bill of rights erbij betrekt?

en Wat houden de Sugar act en de stamp act nou precies in? Wat was de bedoeling ervan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Je formulering lijkt uit een schoolopgave te komen.
Welke klas ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een vraag die een docent heeft geprojecteerd, 5 vwo
Erna55
8 jaar geleden
Eenmaal aan de macht probeerde George de Zevenjarige oorlog tegen de Fransen, die draaide om de koloniale bezittingen in Noord-Amerika, tot een snel einde te brengen. De oorlog werd met een overwinning beëindigd in 1763, maar had de Britten veel geld gekost. Zij wilden hun investering terug verdienen door middel van de Stamp Act, een belasting op post in de Amerikaanse gebieden. Toen daar in 1773 nog een belasting op thee bij kwam, was voor de Britse kolonisten in Amerika de maat vol. Op 19 april 1775 begon met de Slagen bij Lexington en Concord, vlakbij Boston, de Amerikaanse Revolutie. De oorlog leidde tot de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten, die in 1783 met de Vrede van Parijs werd erkend.
Erna55
8 jaar geleden
Lees ook eens : http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/2539647/1999/02/06/Gekke-Sjors-was-zo-gek-nog-niet.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stamp Act is wat duidelijker bedankt! Weet u toevallig ook wat de bijzondere positie (Europees gezien) van George III was als je het bekijkt met de bill of rights??
Erna55
8 jaar geleden
Zie : http://blog.constitutioncenter.org/2014/07/take-that-king-george-declaration-to-make-first-appearance-in-britain/

Antwoorden (1)

George III is van 1760 tot 1820 koning van Groot-Brittannië. In de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) tegen Frankrijk weet hij de Britse koloniën in Noord-Amerika nog te beschermen, maar tijdens de Amerikaanse Revolutie (1775-1783) verliest hij ze alsnog. Binnen Europa verstevigd hij de Britse macht wel. George III werd geboren op 4 juni 1738 te Londen.
Suiker- en zegelwet
De verontwaardiging wordt groot bij de Suikerwet van 1764. Overal wordt gediscussieerd. De Amerikanen worden zich nu dingen bewust; losmaking van Engeland is nog niet aan de orde. De groeiende bewustwording wordt door de strijders voor onafhankelijkheid aangegrepen wanneer in 1765 het Engelse parlement de zogenaamde Stamp Act (zegelwet) aanneemt. Voortaan zou men op brieven, kranten, brochures, contracten, enz. een belastingzegel moeten plakken. Wat redelijk en zelfs noodzakelijk lijkt wordt door de radicalen opgeblazen tot een schanddaad, tot een beknotting van de vrijheid.
Opstand
In alle 13 koloniën breken relletjes uit. Kranten komen met felle artikelen. De radicalen blazen gestadig het vuur tot opstandigheid aan. Kooplieden verenigen zich en besluiten Engeland te boycotten, door er geen goederen meer te bestellen. De gevolgen hiervan zijn groot. Engelse kooplieden gaan protesteren. Na hevige debatten wordt in maart 1766 de zegelwet geschorst, de rust keert weder, voor even…