Ja, maar daar zit een "maar" aan.
In de eerste link kun je vinden (onder het kopje Groei 1453 -1683) dat de Sharia inderdaad onderdeel was van de wetgeving. Let wel: een onderdeel. De wetgeving werd dus niet van A tot Z door de sharia bepaald. Citaat uit het artikel: "De Ottomaanse staat ontstond uit een amalgaam van de nomadisch-Turkse politieke tradities en instellingen, het Perzisch bestuurlijke erfgoed, de islamitische sharia-wetgeving aangevuld met de vorstelijke ordonnanties (kanuns) en tenslotte enkele Oost-Romeinse praktijken."
De tweede link leidt naar een kort artikel in Trouw. De kop, "Islamisten vergissen zich: Ottomaanse Rijk was geen sharia-bolwerk", spreekt voor zich.