Sinds enkele eeuwen bestaan er Grenadiers en Jagers. Uitvinding van de handgranaat in de 17e eeuw schept de behoefte aan grote, sterke Grenadiers als 'granaatwerper'. Berenmutsen moeten hen beschermen tegen sabelhouwen en aan de voorzijde kleurrijke uniformen moeten hen nog groter doen lijken. Na de succesvolle inzet van snelle beweeglijke eenheden met goede schutters kwaliteiten in de Oostenrijkse Successieoorlog in de 18e eeuw worden overal Jagers ingevoerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een grenadier was oorspronkelijk een soldaat die gespecialiseerd was in het werpen van handgranaten.
fremar