In de oudheid wisten ze nog niet dat de aarde rond was, maar waarom droeg Atlas dan een bol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd goeie vraag

Antwoorden (5)

Atlas droeg de aarde niet maar het hemelgewelf.
Geen idee wat ze daarmee bedoelen, sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hemelgewelf = de atmosfeer. maar volgens mij zagen de grieken het als een platte schijf met een koepel eroverheen, dus dat is ook niet rond.
Atlas was een van de kinderen van de Titaan Iapetus. In tegenstelling tot zijn broers Prometheus en Epimetheus vocht Atlas aan de zijde van de Titanen die Kronos steunden in de oorlog tegen Zeus. Omwille van de vergevorderde leeftijd van Kronos was het Atlas die de Titanen in de strijd leidde. Hierdoor kreeg Atlas een speciale straf van Zeus en werd veroordeeld om op de Westerse rand van de aarde (Gaia) te gaan staan en het hemelgewelf (Uranus) op zijn schouders te dragen, zodat deze hun oorspronkelijke verbintenis niet meer konden volhouden.

hij droeg dus niet de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een hemelgewelf.

Het hemelgewelf is het deel van de atmosfeer of van de ruimte dat zichtbaar is vanaf het aardoppervlak. We ervaren de hemel overdag als een gewelf, een afgeplatte koepel; het einde der hemel lijkt bij de horizon veel verder verwijderd dan recht boven ons hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar een hemelgewelf is toch een koepel? Het is onlogisch als het een bol zou zijn.
Als je op de plaatjes kijkt van de Wikipedia-pagina over Atlas dan zie je dat in de oudheid de afbeelding nog geen bol was, op de vaas is een donkere rechthoek te zien.
De afbeeldingen van Atlas die een bol draagt zijn van later datum toen men al wel van een bolvormig hemelgewelf wist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat Atlas de wereld op zijn schouders droeg, is een misvatting. Hij droeg de hemel. Daartoe werd hij door oppergod Zeus verplicht omdat hij de foute kant had gekozen in een oorlog tussen de goden. De beroemde kaartenmaker Mercator (1512-1594) maakte van deze mythe een gravure. Alleen, hoe beeld je de hemel af? Mercator koos voor de sterrenhemel zoals je die vanaf de aarde ziet, dus in de vorm van een bol. De Vlaming was overigens wel degelijk op de hoogte van het feit dat de aarde rond was. Geleerden in West-Europa namen dat vanaf de 4de eeuw aan. Ze waren daarin overtuigd door laat Romeinse voorgangers als Plinius de Oudere (circa 23-79) en Macrobius (4de eeuw). Pas in de 19de eeuw ontstond het idee dat mensen tot de tijd van Columbus (1451-1506) hadden gedacht dat de aarde plat was.
Bronnen: