Hoeveel is een spiegelkompas afkomstig van een U-boot (24) waard en heeft iemand informatie over dit soort U-boot kompassen?

Dit kompas in afkomstig uit U-boot 24, alles werkt nog. dit kompas in vergelijkbaar met: zie afbeelding

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bijzonder!

Het beste antwoord

Mooi ding!
Ik verzamel zelf ook WO2 materiaal.
Als dit ding origineel is, dan tussen de 100 en 500 euro.
Zit een groot marge tussen maar het is maar net hoe graag een verzamelaar dit ding wil hebben.
Iemand die graag zijn verzameling compleet wil hebben, zal er 500 euro voor geven, voor mij zal het een leuke aanvulling zijn, dus ik zou er max 100 voor geven.

Als je internet afschuimt, dan kom je (dezelfde afbeelding?) ook tegen. Je ziet dan de vraagprijzen van max 550,-.

Helaas is er zoveel replica-troep wat bijna niet van echt te onderscheiden is. Sinds "ze" erachter zijn gekomen dat daar markt voor is, is het aangeboden spul 3/4 nep. Helaas.

Wat misschien een goed idee is, zet hem op Marktplaats bij verzamelen/militaria en hou het bieden open.
Zoals ik al aangaf, ik betaal er 100 euro voor, maar wie weet wat anderen bieden.
Zet er meerdere foto's bij en vertel de herkomst als je die weet.
Succes met de verkoop :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we zeggen dat ik dit kompas in een voormalig Oostblokland heb gekocht. Echt een winkeltje dat bijna niet te vinden is met een heleboel troep...maar ik ben benieuwd, of course vraag ik ook na op andere forums...;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ja daar wordt veel aangeboden. Echter het oostblok heeft veel imitatie gemaakt. Zo hebben ze eens een stempel met een swastika en de adelaar gemaakt. Oogt heel oud, blijkt nooit te hebben bestaan. Maar veel mensen trappen er in. Laat een expert naar dat ding kijken. Hoop voor je dat het origineel is!
Mocht je meer info hebben, zou je mij dat laten willen weten? Ben benieuwd, heb het nog nooit gezien en zou er ook wel meer van willen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem...als ik meer weet dan zal ik het je laten weten. Maar inderdaad, het "Oostblok" is altijd erg goed in dingen namaken...;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yup oostblok is altijd een probleem met duitse militaria en de waarde van een kompas als deze varieert soms flink het bedrag word normaal iets tussen de 100 en de 500 eurie dus genoeg redenen voor die knakkers om het na temaken voor een goeie prijs waardering kun je het beste naar handelaren in dit spul gaan en je kunt het op het wehrmacht awards forum gooien en kijken wat men er daar van vind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het kompas op wo2forum.nl en daar was de reactie als volgt: "http://www.compassmuseum.com/diverstext/fakes.htm Volgens deze website worden de Brunton kompassen zeer veel na-gemaakt. En een in Amerika gemaakt kompas (Brunton = Riverton, Wyoming.USA) met nazi-emblemen?
Daarbij waarom zou men een handkompas in een onderzeeboot gebruiken? Dit model kompass is gemaakt om mee tochten mee te maken. Je kan er mee richten op een punt waar je naar toe moet. Daarbij had men in onderzeeboten speciale groot formaat kompassen. En volgens de website zou er een RZM (copyright /fabrikant) nummer moeten staan. En inderdaad de zeer slordige afwerking schreeuwt gewoon namaak." een sterk argument denk ik.