Is de olympische vlam een idee van Hitler?

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het eerst werd de Olympische vlam aangestoken na een estafette met de Olympische fakkel vanuit Olympia, Griekenland. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_Zomerspelen_1936#Hoogtepunten )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, de vlam is geintroduceerd bij de spelen in Amsterdam in '24, dus ruim voor Hitler.

Toegevoegd na 41 minuten:
1928 was het overigens typefout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olympische vlam

De Olympische vlam is een vuur dat ontstoken wordt tijdens de openingsceremonie van Olympische Spelen en blijft branden tijdens de gehele duur van de Spelen tot het tijdens de slotceremonie gedoofd wordt.De antieke Spelen waren verbonden aan Zeus, de Griekse oppergod. Voor zijn tempel in Olympia werden op het hoofdaltaar 100 ossen verbrand. Dit vuur werd brandende gehouden gedurende de Spelen. De vlam ervan werd, net als alle andere offers, aangestoken met het heilige vuur van de godin Hestia.

Het vuur is afkomstig uit Olympia - de plaats van de antieke Spelen in Griekenland - waar men een fakkel heeft ontstoken door tijdens een ceremonie het zonlicht met spiegels op de fakkel te concentreren. Daarna wordt deze fakkel door een estafetteloop (maar gedeeltelijk ook met snellere vervoermiddelen) via een groot aantal landen naar het stadion van de Spelen gebracht, waar de laatste loper de eer te beurt valt om de Olympische vlam te ontsteken.

De eerste Spelen waar de Olympische vlam brandde waren die van de IX olympiade in 1928 te Amsterdam; toen echter vond er nog geen estafette plaats. Dit gebeurde voor het eerst bij de Spelen van 1936 te Berlijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het olympisch vuur stamt al uit de Griekse oudheid. Bij de tempel Olympia werden ossen geofferd en dit vuur werd brandende gehouden gedurende de Spelen.

De eerste spelen waar de olympische vlam branden waren inderdaad die van de IX olympiade in 1928 te Amsterdam. Er vond toen echter nog geen estafette plaats (het vuur brengen van Olympia naar de plaats waar de Spelen worden gehouden).

De eerste Spelen waarbij de vlam door middel van een estafette gebracht werd, was inderdaad bij de Spelen van 1936 te Berlijn. En toen was Hitler wel bondskanselier van Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De Olympische vlam is er sinds 1928 de eerste keer dat de vlam werd aangestoken was is Amsterdam.

De vlam brandde toen op de marathontoren.

Dit idee kwam van jan wils die ook het idee had van het Olympisch stadion.

Eerst was de vlam alleen bij de zomerspelen maar later ook bij de winterspelen.

Dit was in 1948 en in 1936 is de vlam van de Olympische spelen de hele spelen blijven branden. Pas in 1964 was dat ook bij de winterspelen.

De vlam van de zomerspelen vloog voor het eerst, dus ging met het vliegtuig, in 1956. Toen ging de vlam naar Melbourne (Australië). En de vlam van de winterspelen vloog voor het eerst in 1964.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke bron... ;-)