Hoe werden ingrepen met gas uitgevoerd in de Eerste Wereldoorlog?

Hoe gebruikten ze gas in de Eerste Wereldoorlog?
Hoe hebben ze het ingezet, welke tactiek?

Werden de gassen vanuit de lucht gedropt, als bom, of als oplosbaar vloeistof?

Ondergronds?

En hoe deden ze dit, hoe bereiden ze dit voor?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er waren verschillende manieren:
Granaten met gifgas erin, de Fransen gooiden die naar de Duitsers.
Mortieren met gas, de Duitsers schoten die naar de Fransen.
Cilinders met gas onder druk, de kraan open zetten als de wind goed staat en het gas waait naar de tegenstander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn "het beste". Maar deze vind ik heel mooi kort samengevat, en informatief. (Vooral de bron) Bedankt.

Andere antwoorden (4)

dit werd gedaan vanaf de grond zie foto:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Bundesarchiv_Bild_183-F0313-0208-007%2C_Gaskrieg_%28Luftbild%29.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze foto heb ik al gezien, maar zagen de soldaten dan deze al niet zitten? Is het niet veel aannemelijker dat ze uit artillerie of bommenwerpers gedropt werden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er werd ook met artillerie gewerkt idd dat was ik vergeten te vermelden
Eerste wereldoorlog:

"Eerste pogingen van het gebruik van gifgas
Het waren de Fransen die in september 1914 de zogenoemde cartouches suffocantes gevuld met traangas gingen gebruiken. De vulling bestond uit de chemische stoffen ethylbroomacetaat en chlooraceton. De granaten sorteerden weinig effect. De lucht aan het front was waarschijnlijk al dermate verontreinigd met andere chemische stoffen afkomstig van rook, nitreuze dampen van afgeschoten munitie en ontbindende lijken dat de werking van de traangassen niet meer werd opgemerkt.

Op 27 oktober 1914 gebruiken de Duitsers aan het Westelijk Front in de buurt van Neuve Chapelle voor het eerst traangasgranaten gevuld met ‘dianisidine chloorsulfonaat’ (een soort niespoeder) in nikkelgranaten. Dit werd niet opgemerkt door de Britten. Mogelijk werd het poeder niet goed verspreid als kleine deeltjes (aërosolen genoemd), wat technisch inderdaad erg moeilijk is. Te grote deeltjes komen niet binnen in het ademhalingssysteem.

De volgende Duitse poging was de ontwikkeling van ‘T-stoff’ genoemd naar de chemicus Hans Tappen. Zijn broer Gerhard Tappen, eind 1914 kolonel in het Duitse leger, had hem gevraagd of hij niet een geschikte stof wist. ‘T-stoff’ was een mengsel van gebromeerde xylenen, hoogkokende vloeistoffen. Deze stoffen hebben de werking van traangas.

Granaten gevuld met deze ‘T-stoff’ werden ingezet op 31 januari 1915 in een offensief aan het Oostelijk Front bij Bolimov. Ook deze granaten hadden geen of weinig effect. Dit kwam enerzijds omdat er bij een lage temperatuur veel te weinig gas gevormd wordt wanneer men hoogkokende chemicaliën gebruikt. Daarnaast men moet erg veel granaten tegelijkertijd op een bepaalde locatie afschieten om een gaswolk met een voldoende hoge concentratie te verkrijgen. En tenslotte zijn gebromeerde xylenen niet de meest schadelijke chemicaliën. De relatief lage toxiciteit van het middel gecombineerd met een te lage concentratie zorgden er dus voor dat de T-stoff-granaten geen effect hadden. In maart 1915 zijn ze bij Nieuwpoort ook nog aan het Westelijk Front gebruikt tegen Franse troepen en hebben daar ook niet het gewenste effect gesorteerd."

http://www.wereldoorlog1418.nl/gasoorlog/leermomenten.html

http://www.wereldoorlog1418.nl/gasoorlog/index.html#poging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werd vooral gebruik gemaakt van mosterdgas, die werden als gewone bommen geschoten en op plaats van ontploffing kwam de gas vrij, de gas was lichter dan de gewone lucht en zakt vooral in de loopgraven waar de soldaten zich schuilhielden en met veel doden tot gevolg. Daarom is er ook afgesproken door bijna alle landen geen gif meer te gebruiken en dat word nu als een oorlogsmisdaad gezien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mosterdgas is een chemische stof die tijdens de Eerste Wereldoorlog als strijdmiddel werd gebruikt. In vloeibare vorm bevat deze stof 1,1-thiobis (2-chloorethaan). In gasvormige toestand is het een dikke plakkerige en gele gaswolk die in uniformen blijft plakken en brandwonden verroorzaakt. Bij mosterdgas komt ook de geur van mosterd (vandaar de naam) of knoflook vrij. Het wordt ook gebruikt als medicatie, als chemotherapeuticum, tegen kanker, en met name leukemie. Mosterdgas wordt ook wel yperiet genoemd (naar de Belgische stad Ieper waar het voor het eerst in grote schaal werd ingezet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter aanvulling op alle antwoorden, het gebruik van al die soorten gas was alleen effectief, wanneer de wind van jouw eigen linie af waaide. Anders kwam het in de eigen stellingen terecht.