Wie kan een korte levensbeschrijving geven van James Mossman? Graag met foto van hem.

Hij heeft iets te maken met John Knox, maar ik weet niet wat.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ik van hem weet is dat hij getrouwd was met Mariotta Arries en dat hij goudsmit was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

James Mossman (1530-1573) was als goudsmid in dienst van Mary, de koningin van Schotland. Hij werd op 3 augustus 1573 samen met een andere goudsmid (James Leckie) opgehangen, omdat zij valse munten hadden geslagen.
Hij was de eigenaar van en woonde in het tegenwoordig zo genoemde John Knox Huis in de High Street in Edinburgh. Zijn eerste vrouw was Mariotta Arres, met wie hij omstreeks 1564 huwde en zij kregen een zoon, John. In 1570 trouwde hij met Janet King, dochter van de advocaat Alexander King.
Zijn nakomelingen met dezelfde achternaam zijn nog altijd goudsmid in Edinburgh. Kijk maar naar de gevelsteen van de juwelier op de Princess Street 134.

Een afbeelding van James Mossman is niet te vinden, maar wel zijn wapen:
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een hele speurtocht! Omdat ik in eerste instantie het verband tussen Mossman, Knox en Arries niet zo zag, kwam ik uit op de BBC reporter James Mossman, en vond zelfs een foto.
http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pop_ups/03/programmes_panorama_personalities/html/10.stm
Maar die zul je vast niet bedoelen. :-)

Hier wat meer informatie:
"Niemand weet of John Knox inderdaad in dit huis heeft gewoond. Er is geen enkel bewijs voor, er zijn alleen maar verhalen. Dat was echter genoeg om het huis te redden toen het in 1849 gesloopt dreigde te worden. Het laat 15de-eeuwse gebouw is met zijn uitstekende galerij op de eerste verdieping een herinnering aan de Royal Mile van vroeger: een smalle straat met huizen waarin bijna geen licht naar binnen viel. In 1544 werd het huis beschadigd door de mannen van de Engelse graaf van Hertford, toen het eigendom was van Mariota Arres en James Mossman. Hun initialen staan in de muur boven de deur. Mossman was opzichter van de koninklijke munt en werd uiteindelijk opgehangen vanwege zijn trouw aan Maria Stuart. In het huis zijn tentoonstellingen te zien over Knox en Mossman, dagelijks behalve op zondag open."
http://www.michelscot.be/Flashbestanden/Edinburgh/royal_mile.html

"Het huis werd gebouwd door goudsmid James Mossman die er ook woonde...
In dit gebouw zou predikant John Knox in 1572 zijn gestorven. Het huis herbergt een tentoonstelling over Knox' leven. Knox was de leider van de Schotse Reformatie, die van het presbyterianisme (ontsproten uit het Calvinisme) de leidende godsdienst maakte..."
Link met foto van het huis hier:
http://www.flickr.com/photos/markec/3751745303/

In een forum schrijft iemand dit:
"Does anyone know anything about James Mossman- who was apparently a supporter of Mary Queen of Scots and after being captured defending Edinburgh castle against the English, was executed on 3rd May 1573 with William Kirkcaldy? I have read one report that said his head was then put on a pike on the walls of the castle..."
http://www.123people.nl/ext/frm?ti=personensuche%20telefonbuch&search_term=esther%20mosman&search_country=NL&st=suche%20nach%20personen&target_url=http%3A%2F%2Fwww.rootschat.com%2Fforum%2Findex.php%2Ftopic%2C450931.0.html§ion=bing&wrt_id=495
Lees de hele thread en je komt veel meer te weten.
Ook veel links!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je Ik had net de bronnen van rootchat gevonden en doorgelezen toen jouw antwoord hier als stond. Het cynische vind ik dat het voormalig huis James Mossman (gestorven voor de katholieke zaak) nu dus een museum is over John Knox (de bekende kerkhervormer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank :-) Je geeft het zelf al aan: de "bekende" kerkhervormer. Niet alle mensen die sterven voor een goede zaak worden ook bekend. Dat bewijst ook wel de enorme speurtocht die je moet ondernemen, om ook maar iets over Mossman te weten te komen, terwijl er genoeg info over Knox is.