Wie was de God Eros?

Waren er meerdere goden met de naam eros, en waar staan ze om bekend. Als iemand nog boeken weet met info over Eros zijn de titels daarvan ook welkom. Dus kortom, vertel me alle info die je over eros weet..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

eros is in de Griekse mythologie de god van de liefde. Hij wordt soms ook Amor genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amor en Cupido zijn de Romeinse namen voor de equivalente godheid.
Eros is in de Griekse mythologie de Griekse god van de liefde en de sexuele begeerte. Voorgesteld als een naakte jongen met gouden vleugels aan zijn schouders, een krullebol en een boog waarmee hij magische pijlen afschoot. De zoon van Aphrodite en Ares, die het hart van goden en mensen doorboorde. Als Eros iemand geraakt heeft, is deze op slag verliefd. Hij werd beschouwd als de mooiste god, omdat hij bij de mens de mooiste gevoelens liet ontstaan. Eros verzachtte sinds onheuglijke tijden de meest ongenaakbare karakters, maakte het leven mooier en gaf er zin aan.

Eros groeide als jong kind niet goed en zijn moeder Aphrodite vroeg raad aan Themis (de godin van de wijsheid). Themis vertelde dat Eros alleen kon groeien als hij een broer of zus had, die hem ook liefde terug kon geven. Anteros (wederliefde) werd geboren en samen met hem kon Eros wel goed groeien. Anteros strafte mensen die wel liefde kregen, maar dat niet teruggaven.
fremar