Werd de economie ook op Nederlands-Indië beter door de kolonie. Wat waren de economische gevolgen voor Ned.Indië door de VOC?

ik heb geen tijd om hele boeken te lezen, want ik moet het morgen inleveren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja de economie werd beter, ondanks de overheersing.

De kolonie leverde grote winsten op voor de Nederlandse schatkist. Om nog meer winst te behalen werd in 1830 het cultuurstelsel ingevoerd door Johannes van den Bosch. Hij vond dat de koloniën bestonden voor het moederland, en niet het moederland voor de koloniën. De enige functie die een kolonie had, was het vullen van de Nederlandse schatkist.

Toch heeft dit stelsel ook voordelen gehad voor de lokale bevolking: er kwam een einde aan voortdurende oorlogen, de infrastructuur werd verbeterd en boeren kregen beter betaald voor hun werk. Er werd veel geld geïnvesteerd in de tot dan toe vrijwel geldloze economie. Dit had als gevolg dat de welvaart toenam en ook de inheemse handel en bedrijvigheid groeide. Met de opbrengsten van het cultuurstelsel werd de aanleg van het Nederlandse spoorwegennet gerealiseerd en de bouw van talloze bruggen bekostigd. Ook werden de Surinaamse slavenhouders met dit geld gecompenseerd voor de afschaffing van de slavernij in 1863.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij wel. De Indiërs waren daar geen slaven van de Nederlanders, dus lijkt mij dat hun economie ook beter werd door de handel. Maar dit is uit mijn inzicht, ik zou het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.