Dat is door een gebrek aan geschreven bronnen uit die tijd niet meer te achterhalen.

Een stukje uit de Encarta Winkler Prins:

Over de oorsprong van de natuurlijke taal is weinig met zekerheid bekend. De oudste geschreven bronnen dateren van ca. 3000 v.C. en laten talen zien die niet aantoonbaar eenvoudiger of minder ver ontwikkeld zijn dan de huidige talen. Bovendien: natuurlijke taal is in de eerste plaats gesproken taal, en we moeten aannemen dat gesproken taal al bestond lang voordat men deze in geschreven tekens ging vastleggen. Ook heeft men, in tegenstelling tot wat weleens wordt aangenomen, niet kunnen vaststellen dat de talen van schriftloze volken (en ieder volk kent taal) ‘primitiever’ zouden zijn dan de cultuurtalen. Dit houdt in dat aan de bekende geschiedenis van het verschijnsel natuurlijke taal geen duidelijke ‘vooruitgang’ (noch ook ‘achteruitgang’) is af te lezen: elke taal is in principe even adequaat, gegeven de menselijke gemeenschap waarbinnen hij gebruikt wordt.
Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De oudste taal ter wereld is het Nederlands, want Diets of Duyts (een andere benaming voor Nederlands) komt van Douts, en dat betekent 'de oudste'. Deze theorie van de Antwerpenaar Johannes Goropius Becanus uit 1569, die overigens ook nu nog aanhangers heeft, doet voor de meeste mensen nogal komisch aan - een lot dat veel theorieën over de oorsprong van taal beschoren is. Het Franse Taalkundig Genootschap weigerde in 1866 om die reden zelfs alle artikelen over dit onderwerp. Inmiddels zijn er nog steeds geen harde feiten, maar wetenschappers zijn het er wel min of meer over eens dat taal eerder moet zijn ontstaan dan 75.000 voor Christus. Uit die tijd dateren enkele stukken rode oker (een aardsoort) die in 2002 gevonden werden en waarin patroontjes zijn gekrast. Met een dergelijk abstractieniveau moet ook taal mogelijk zijn geweest, zo is het idee.
Maar hoeveel eerder ontstond taal dan precies? Er zijn grofweg drie theorieën (ontleend aan NRC Handelsblad, 6 januari 2001):

Taal ontstond 140.000 jaar geleden, met de opkomst van de Homo sapiens. Die had 75% grotere hersenen dan zijn voorganger Homo erectus.
Taal ontstond 1 miljoen jaar geleden. Volgens berekeningen was spraak toen al lichamelijk enigszins mogelijk.
Een vroege vorm van taal, zonder spraak, ontstond 2,5 miljoen geleden toen de voorouders van de mens gingen jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, maar dat is een ontzettend warrig antwoord.
Er staat drie keer "taal ontstond" met steeds een ander tijdstip in de geschiedenis...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Becanus was niet de eerste de beste. Hij beschreef als enige het vierde rijtje van de W (naast de drie bekende P, T en K), dat alleen in het Nederlands nog volledig wordt gerealiseerd. Bovendien formuleerde hij de regels adjectio, detractio, metathesis en permutatio (nog gevolgd door delivery), wat inhoudt dat woorden niet van achteren afslijten (vgl. Jakob Grimm), maar juist langer worden. En dat houdt in dat de volksverhuizingen precies omgekeerd verliepen dan in taalkundige werken beschreven wordt. Mensen trokken van Germaine (Frankrijk) naar Germania (Duitsland), namen die net als de IJZERHOEK en ISRAEL interferentie opleveren. In Pas de Calais (Artois) werd voor het Frans nog Vlaams gesproken werd, de oudste nog gesproken taal ter wereld. Uit VLAAM helixt VLAM (na de KRIEKEN > GRIEKEN, want het ging om het thermisch kraken bij de Etrusken hier) en dan het Gods LAM, daarna de ISLAM en tenslotte de Dalai LAMA, want niet God stuurt ons, maar onze eigen taligheid (vgl. 'spuug') alias
Grrr,grrr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat zeg je?
zondag
14 jaar geleden
lol, maar misschie nog wel waar ook, dus 2x lol.
Waarschijnlijk gebarentaal, en lichaamstaal.
helemaal in het begin van de mensheid, hadden ze nog geen spraak/taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat dat gebarentaal was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen eerste taal op aarde.
Het allereerste begin, bestond uit een reeks klanken en gebaren en hoewel het wel enigzinds een taal was voor de mensen van toen, is het niet een taal zoals wij die kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grrr,grrr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*enigszins
Volgens Herodotus, doorgaans een betrouwbare bron, was dat Egyptisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Proto-Human.Een hypothetische taal die zo'n 200.000 jaar geleden gesproken werd in India.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang voordat er joden waren, waren er al andere volken.
Tot een zeker tijdstip na de wereldomvattende vloed had de gehele mensheid „nog steeds één taal [lett.: „lip”] en één woordenschat” (Ge 11:1).

De bijbel geeft te kennen dat de taal die later het Hebreeuws werd genoemd, die oorspronkelijke ’ene taal’ was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben mee eens met de antwoord van sherpa. En dat was inderdaad arabisch...

Toegevoegd na 2 minuten:
Want Adam & Eva waren de eerste mensen op aarde en die spraken arabisch.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klik klak klankentaal van de bosjesmannen uit het bos (waar weet ik niet meer precies zal Afrika zijn)