Hoe komt de Koningin bij 200 jaar Koninkrijk?

Want volgens mij begint het Koningshuis pas in 1815.
Daarvoor was het wel een koninkrijk maar dat was onder Napoleon 1806 - 1810.
Dan kom ik toch echt niet op 200 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja hoe komen wij aan het volks lied ! Ook pas na zo 1920 ? Of ? Logisch denken is niet gewenst in deze zaken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kapperkort ; Breng me niet op een idee want daar zijn de meningen ook over verdeelt.

Het beste antwoord

Koning Willem I is ingehuldigd in Amsterdam op 20 november 1813. Het officiële Koninkrijk der Nederlanden is in 1815 gestart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar inhuldiging als bestuurder wil nog niet zeggen dat hij koning is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstendom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens u in Amsterdam en in de laatste link van ronron1212 staat Brussel.
Wie heeft er nu gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw antwoord is juist voor 1815 was het nog een vorstendom en koning Willem 1 was toen nog prins.
We vieren dus het feest 2 jaar te vroeg.

Andere antwoorden (2)

In de jaren 1813 – 1815 werd het fundament gelegd voor het land dat we in de 200 jaar daarna hebben opgebouwd. Dat betekent dat destijds ook vele instellingen en instituties opgericht die dus ook allemaal in de periode 1813 – 1815 200 jaar bestaan. Ook zij vieren dit. Hierbij kan je denken aan de Koninklijke Nederlandsche Munt, De Nederlandsche Bank en de Tweede en Eerste Kamer.

Toegevoegd na 7 uur:
http://www.200jaarkoninkrijk.nl/Content2/Viering
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de tijd dat Willem 1 souverein vorst was kun je dan toch niet formeel meerekenen want toen was hij geen Koning.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Koningen_der_Nederlanden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is ook niet wat er in het antwoord staat het gaat om wanneer het fundament is gelegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het gaat mij niet om het fundament het gaat er mij om wanneer het vorstendom formeel overging in koninkrijk.
Een prins die een vorstendom bestuurd is geen koning.
ronron1212
11 jaar geleden
Dit is je vraag WHuls Hoe komt de Koningin bij 200 jaar Koninkrijk
De koningin komt daar overigens niet mee maar de regering. De koningin heeft het alleen nog even aangestipt bij haar bekend making van de troon afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nos.nl/koningshuis/audio/467382-toespraak-koningin-beatrix.html
ronron1212
11 jaar geleden
Ja nogmaals ze heeft het aangegeven maar het was al bepaald het is al eerder ook door de regering aangegeven. De koningin bepaald deze zaken niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Lees even de datums in deze link stammen uit 2012
http://www.200jaarkoninkrijk.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212; In uw laatste link van uw antwoord staat duidelijk "Op 21 september 1815 werd Willem I in Brussel ingehuldigd als koning."
ronron1212
11 jaar geleden
De link die boven je laatste reactie staat is van 29 november 2012 dus vervoor de toespraak van de koningin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het over deze link van u, niet onder de reactie.
Recht boven de tweede foto. http://www.paleisamsterdam.nl/het-paleis/geschiedenis/napoleontisch-paleis/inhuldiging-willem1-1814
ronron1212
11 jaar geleden
Wat wil je nu nog weten je vraag is meer dan beantwoord.
uit wikipedia
Willem I Frederik, geboren als Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau (Den Haag, 24 augustus 1772 – Berlijn, 12 december 1843) was de eerste koning van Nederland uit het huis Oranje-Nassau.

Na de nederlaag van Napoleon in de Slag bij Leipzig in 1813 werd hij ingehuldigd als 'Soeverein Vorst' der Verenigde Nederlanden. Op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning der Verenigde Nederlanden en hertog van Luxemburg. In hetzelfde jaar werd op het Congres van Wenen door de Europese mogendheden besloten om het hertogdom Luxemburg te promoveren tot groothertogdom, Willem I te erkennen als eerste groothertog en werd de koningstitel en de titel van Hertog van Limburg bevestigd. Hiermee was de kersverse Nederlandse monarchie binnen Europa formeel erkend en fungeerde als buffer voor zowel Frankrijk als Engeland. Na de troonsafstand in 1840 noemde Willem I zich koning Willem Frederik, graaf van Nassau.
Voor het eeuwfeest wordt de periode van 1813 tot 16 maart 1815 dus meegeteld.

Toegevoegd na 2 uur:
Op de vraag van W Huls:WHuls
Je vroeg een antwoord en dat antwoord heb ik gegeven. Of je met de uitleg tevreden bent staat niet ter discussie. Het is aan u om te vinden of het al dan niet klopt.Een vorst is dan wellicht volgens u geen koning maar een koning is wel een vorst. U zou de totstandkoming van de codificatie van het BW moeten lezen om uw gevoel in overeenstemming te brengen met de geest van deze tijd en die is dat wij dit jaar een eeuwfeest te vieren hebben. Maar u bent tot niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hij nam in 1815 de titel koning aan, van die tijd af is het een koninkrijk, daarvoor een vorstendom.
Het koningschap gaat toch voor Alexander toch ook niet in bij de bekendmaking van Beatrix maar pas als hij de titel heeft of zoals u wilt beëdigd wordt.
Dan klopt dat toch niet.