Pop Art betekent populaire kunst. Het is onstaan in Engeland. Het was eigenlijk een naam voor het beeldmateriaal van de reclame. Met reclame wordt bedoeld: kranten, films, tijdschriften, billboards enz. De makers van Pop Art tekenden vaak voor reclames. Deze reclames waren voor alledaagse artikelen zoals: cola flessen, hot dogs, stopcontacten en huishoudelijke voorwerpen. Ze maakten op een gegeven moment gebruik van massaproductie. PopArt was dus in het begin nog geen kunststroming. Later werd dit het wel. Dat ging eigenlijk vanzelf. Pop Art is de stijl van de jaren 60 geworden. Niet in ieder land was Pop Art hetzelfde. Er waren verschillen tussen Nederland, Engeland en Amerika. Het had een beetje met de opvattingen van dat land te maken. Duitse Pop Art was wat strakker, Amerikaanse weer wat losser. De inspiratiebron van Pop Art was de dagelijkse manier van leven. Dit was natuurlijk in elk land anders. Vandaar de verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om die vraag te beantwoorden moet je kijken in welke lijn de kunstgeschiedenis zich begeven heeft.

Kunst heeft een lange tijd gelijk moeten staan met de werkelijkheid. Omstreeks 1905 werd die fakkel overgenomen door andere technieken. Kunstenaars begonnen zich af te vragen wat zij nog te doen hadden. Je zou kunnen zeggen dat toen een nieuw tijdperk ontstond voor de kunsten.
Kunst moest haar doel herdefinieren. Ze werd niet meer gebruikt om iets af te beelden maar om iets uit te drukken. Een probleem hiervan is dat er geen centraal idee kon ontstaan van hoe kunst eruit moest zien. Helaas is het succes van de expressietheorie van de kunst ook de mislukking ervan. Het succes bestaat omdat ze in staat is kunst als expressie van gevoelens uit te drukken. De mislukking bestond erin dat zij maar één manier had om alle kunst te verklaren.
Hierbij volgt een periode waarin getracht wordt een definitie voor kunst te vinden, die met emotie in verband staat. De imperatieven van de kunst waren bijna historische imperatieven. Je zou kunnen zeggen dat het succes erin bestond om een succesvolle stromingen te produceren.
Door de vele stromingen, in de 20e eeuw, werd er telkens een duidelijkere vraag geformuleerd, namelijk: Wat is kunst? Het leek alsof dat het belangrijkste onderwerp van kunst was in de vorige eeuw, waarbij elk antwoord als onvoldoende werd beschouwd.

Hierbij kom ik op mijn genoemde bron. Arthur C. Danto. Een belangrijke kunst filosoof van de postmoderne kunst. Danto zag de Brillo Boxes van Warhol, in hout nagemaakte verpakkingen van schuursponsjes, in 1964 voor het eerst en besefte dat hierin een grote breuk lag met de rest van de kunstgeschiedenis. Dergelijke werken konden namelijk niet op hun visuele verschijning als kunst worden opgevat. Je zou kunnen zeggen dat de Warhols 'Brillo Boxes' zich niet konden onderscheiden van de echte. Alleen op grond van de kunsttheorie, bijvoorbeeld van de ready-made, kon men zeggen dat het kunst was. Vandaar dat Pop-art alledaagse onderwerpen gebruikten. Wat maakt het verschil tussen kunst en een voorwerp?
Hierbij was kunst het gebied van de filosofie ingetreden. Of hoe Danto het zegt; Kunst was opgegaan in de filosofie.

Waarom is Pop-art ontstaan? Doordat kunst op het punt was gekomen waarin het zich bezig hield met de vraag: ''Wat is kunst?''. Hierbij was er een nieuwe periode waarin de werkelijkheid of emotionele taal niet van belang was.