Hoe zit het precies met de Lockheed - affaire?

Ik begrijp niet goed wat het schandaal was en waarom Prins Bernard betrokken was. Op wikipedia staan een aantal feiten, maar ik begrijpt het toch dan niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Ging het Bernard alleen om het geld?

13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nou kijk. Was Nedreland, die moest vliegtuig hebben met de bommen en pistolen. Kon kiezen deze vliegtuig die vliegtuig enzoverder. Maar was de Lockheed, die maakten de F16. En die denken joh, wij moeten de F16 aan de Nedreland verkopen want zijn centen. Maar Nedreland dacht doe maar lekker niet. Toen dacht de Lockheed weer van nou, wat doen, is iemand met die de invloei heeft in de Nedrelanden, die moet gaan zeggen zo van joh de F16 is goeie vliegtuig moet je kopen. Konden ze niet vinden, toen dacht Lockheed van nou weet je, doen we iemand stiekem centen betalen dat die dan zegt is goeie vliegtuig. Dus hebben toen prins bernhard illegale centen betaald, zodat bernhard zou zeggen joh hee, die F16 is goeie vliegtuig, en daarom heeft toen Nedreland de vliegtuig gekocht. Maar is de probleem is, dat heet dan smeergeld, en dat is verboden in de wereld. Dus deed de Lockheed deed illegaal, maar de Bernhard deed ook illegaal, en dat is veel ergerder want de staathoofd, die is de wet en kan dan natuurlijk niet illegaal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O hemeltjelief. Nou dankjewel! Heb ik geleerd weer s wat.
Annswers
13 jaar geleden
harm, mijn dank

Andere antwoorden (1)

De Lockheed-affaire ontstond in 1976. Prins Bernhard zou in voorgaande jaren 1,1 miljoen dollar aan steekpenningen hebben ontvangen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed. De affaire kwam aan het licht door hoorzittingen in de Amerikaanse Senaat, die onderzoek deed naar smeergeldaffaires waarbij de vliegtuigbouwer betrokken zou zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
De commissie-Donner heeft vastgesteld dat om en nabij 1959 binnen de top van Lockheed de gedachte ontstond prins Bernhard een JetStar vliegtuig van eigen makelij aan te bieden. Dit enerzijds om het klimaat in Nederland ten opzichte van Lockheed te verbeteren, anderzijds omdat men ervan uitging dat het feit dat een Nederlandse prins zou rondvliegen in een Lockheedtoestel gunstige effecten zou hebben op de verkoop. Uiteindelijk zag men daarvan af en besloot men prins Bernhard een som van 1 miljoen dollar aan te bieden. In 1968, deed zich iets soortgelijks voor waarbij besloten werd 100.000 dollar uit te trekken voor de prins. De Commissie vond twee brieven van Prins Bernhard uit 1974, waarin hij aandrong op spoedige betaling van aan hem verschuldigde bedragen omdat hij zich in de afgelopen tijd "with a lot of pushing and pulling" ten gunste van Lockheed had ingezet.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Maar waarom heeft hij die steekpenningen ontvangen?