Waar komt het spreekwoord "iets op je kerfstok hebben" vandaan ?

14 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo, slecht geweten(:
capthavoc
14 jaar geleden
geen commentaar ;))))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HaHa

Het beste antwoord

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vermeldt vaste prik ook, eveneens met de uitleg van de kerfstok: "Stok waarop door middel van groote en kleine kerven enz. het belastbaar vermogen der ingezetenen werd aangewezen." Een kerfstok was volgens het WNT daarnaast "een hulpmiddel tot het aanteekenen en onthouden, ook, zoo noodig, bewijzen van winkel- of herbergschulden". Op de stok werd door middel van insnijdingen de waarde van de schuld uitgedrukt; dat konden grote en kleine kerven zijn, of hele en halve kerven, of andere tekens, zoals kruisjes en prikken ('ingeprikte punten'). Vaak ging het om een stel van twee (bijvoorbeeld uit één stuk hout gespleten) latjes. Het ene latje hield de winkelier of herbergier, en het andere de klant. Telkens wanneer er een schuld moest worden aangetekend, werden de latjes tegen elkaar gepast, en werd op beide tegelijk hetzelfde merk ingesneden. Dit werd ook wel 'een dubbele kerfstok' genoemd. Van deze kerfstok is de zegswijze iets op je kerfstok hebben afgeleid: dit sloeg oorspronkelijk op een uitstaande schuld, en ging later '(in het algemeen) ergens schuldig aan zijn' betekenen. Ook iets op eigen houtje doen gaat mogelijk terug op het gebruik van de kerfstok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kerfstok
Let op: Spelling van 1858 een dunne smalle reep hout, waarop elke kerf een gekocht stuk, dat nog te betalen staat, aanduidt. Het bestaat uit twee aan elkander passende stukken, waarin kerven gesneden worden, terwijl ieder der belanghebbenden een stuk daarvan voor zich behoudt, om te kunnen weten, de een
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige moordenaars kerven het aantal slachtoffers in hun wapen. De praktijk in het wilde westen van Amerika: "the practice in the old west of putting a notch with your bowie knife in the stock of your gun for every man you killed" geeft het een betekenis van het opbouwen van je reputatie.

Iets op je kerfstok hebben betekent dan ook: een aantal slechte dingen gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kerfstok was een wapen. Dus als je iemand had vermoord kervde je het aantal slachtoffers.
Zie www.wikipedia.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij werd de kerfstok lang geleden in cafe"s gebruikt om het aantal gebruikte drankjes aan te geven.
Dus sommige mensen kregen niets meer omdat ze nog niet hadden afgerekend, nog iets op hun kerfstok hadden staan. het was inderdaad hout waarop werd gekerfd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vroeger iets op de pof kocht,werd daar op een speciaal voor jou bestemde stok een kerfje gemaakt. Het is mij niet geheel duidelijk hoe de schuldeiser kon zien om welk bedarg het ging.
Ook werd de uitdrukking gebruikt voor het aantal doden dat de revolverhelden in het vroegere wilde westen hadden gemaakt. In 1e instantie kerfden ze die in de kolf van hun revolver.