Waarom heeft Duitsland Nederland niet aangevallen tijdens de Eerste Wereldoorlog?

Nederland lag tussen Duitsland en Engeland dus waarom hebben de Duitsers toen Nederland niet bezet zodat ze vanuit Nederland Engeland konden bombarderen zoals gebeurde in de Tweede Wereldoorlog.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Volgens de speciale editie van Elsevier's 'Onze Eerste Wereldoorlog'(Nu verkrijgbaar in de boekhandels en kiosken) waren daar 2 redenen voor: 1. Omdat Duitsland het neutrale België zou binnenvallen (anders konden ze niet naar Frankrijk, het doel van de oorlog) was de consequentie dat ze in oorlog zouden geraken met Engeland, een goede bondgenoot van België. In dat geval was het handig om Nederland als een soort van bescherming tussen Duitsland en Engeland in te hebben. De Engelsen konden dan niet de Duitsers in de flank aanvallen, omdat ze dan de neutraliteit van Nederland zouden schenden en dus hun eigen reden voor oorlog met de Duitsers niet meer indruk maakte. Dat was immers omdat Duitsland de neutraliteit van België had geschonden.

2. Duitsland kon heel gemakkelijk afgesneden worden van de rest v/d wereld: door middel van een zeeblokkade in de Noordzee en het Kanaal. Hierdoor zou Duitsland gemakkelijk economisch geïsoleerd raken en de oorlog snel verliezen. De Duitsers wisten echter dat dan Nederland ook zou worden afgesloten, en dat mocht volgens het Volkerenverdrag niet omdat Nederland neutraal was en met alle landen mocht handelen. Met andere woorden: Nederland was een soort van economische 'luchtpijp' voor Duitsland en via Nederland kon voedsel en grondstoffen worden binnengehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorlog was vooral tussen Duitsland en Frankrijk.
De duitsers zijn toen door België getrokken om van daar Frankrijk aan te vallen.
Sorry dat dit antwoord zo incompleet is, ik ben met mijn geschiedenislessen nog bij de Franse Revolutie...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je mist een paar details waardoor dit antwoord geen echte plus is, maar je feiten zijn wel correct én gerelateerd aan een goed antwoord op de vraag. Die min is dus niet terecht, vandaar toch een compensatie met een plus van mij !
Nederland was in de Eerste Wereldoorlog 'neutraal' en dat werd zelfs door de Duiters gerespecteerd. De techniek was toen overigens nog niet zo gevorderd dat er bombardementen op grote schaal met vliegtuigen vanuit Nederland op Engeland konden worden uitgevoerd.