De Amerikaanse New Deal was het wettelijke programma van de Amerikaanse president Roosevelt om de Verenigde Staten uit het slop van de Grote Depressie te trekken. Er werd door iedereen aangenomen dat de depressie veroorzaakt werd door de instabiliteit van de markt en dat ingrijpen door de overheid noodzakelijk was om de economie te stabiliseren. Roosevelt geloofde dat het de taak van de overheid was om het Amerikaanse volk bij te staan in deze moeilijke tijden.

Zie voor meer info bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hou wel in de gaten dat voorheen de Amerikanen vast geloofden in de vrijheid en zelfstandigheid van mensen. Hun helden waren de pionier, de pelsjager, de cowboy - mensen die door hard werken en doorzetten hun eigen wereld bouwden. Toen ze eenmaal vrij waren van de bemoeizuchtige Europese regeringen, kozen ze voor zichzelf een regering die zich vooral bijna nergens mee bemoeide. De New Deal was vooral nieuw in het idee van een regering die zich actief met het volk bemoeit. De republikeinen maakten zich ook echt zorgen: de Amerikaan zou een luie meeloper worden.
Vandaar ook, dat Obama nu nog steeds de grootste moeite heeft om een goed systeem van gezondheidszorg op poten te krijgen.