Het Trippenhuis wordt gebruikt door het KNAW -
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

De geschiedenis van de KNAW is sinds de oprichting als 'Koninglijk Instituut' verbonden geweest met het Trippenhuis aan de Amsterdamse Kloveniersburgwal. In de eerste jaren had het instituut geen eigen gebouw en vergaderden de leden op verschillende plaatsen in de stad. De jaarlijkse algemene vergaderingen vonden plaats in het linkerdeel van het Trippenhuis.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het Trippenhuis bleef tot begin negentiende eeuw in eigendom van de familie Trip. Vanaf 1812 kreeg het een geheel nieuwe bestemming, toen koning Lodewijk Napoleon er het door hem in 1808 opgerichte Koninklijk Instituut van Wetenschappen, Letteren en Schoone Kunsten in vestigde, de voorloper van de huidige Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. In de periode 1815 tot 1885 was het Rijksmuseum in het Trippenhuis gevestigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens wikipedia is het Trippenhuis sinds 1887 in gebruik door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Het Trippenhuis is sindsdien eigendom van de Staat der Nederlanden (Rijksgebouwendienst).

Volgens het Bureau Monumenten en Archeologie van de gemeente Amsterdam is het gebouw sinds 1851 de Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen gehuisvest.

In 1815-1817 vond een verbouwing plaats onder leiding van stadsarchitect Abraham van der Hart (1747-1820) om ook onderdak te kunnen bieden aan het Rijksmuseum van schilderijen en het Prentenkabinet. Tot de ingrepen behoorde ook de sloop van de scheidingsmuur tussen de huizen. Toen in 1885 het nieuwe Rijksmuseum aan de Stadhouderskade gereedkwam, kreeg de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen het hele pand tot haar beschikking.

In het recent verleden is het Trippenhuis een aantal malen uitgebreid. Zo werden de belendende panden op nummer 27 en 31 aangekocht. In 1983 werd in de tuin een moderne vergaderzaal gebouwd. In 1988-1991 onderging het Trippenhuis een grondige restauratie met als uitgangspunt het gebouw zoveel mogelijk in zeventiende-eeuwse staat terug te brengen. De scheidingsmuur tussen beide huizen kwam in het voorste deel weer terug.

Ongeacht het jaartal zeggen beide bronnen dus: de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.