Waar komen plaatsnaam-woorddelen zoals "-loysen" vandaan?

Ik ben bezig met een aantal historische plaatsnamen, waarvan veel woorddelen redelijk makkelijk te verklaren zijn. Maar niet alles.

Van Herradeskerke, bijvoorbeeld.
Wat is "Herrades"? (andere spellingen: Aerntswaert, Aertswaarde, Heeraartswaarde, Heeraartskerke).

Waert, werde, enz. = waard = een stuk land.
Monde (Dubbelmonde, Almonde), Voet (Almsvoet) = ligging aan riviersplitsing. Alm, Eem (Eemkerke), Dubbel, zijn rivieren.

Maar in de plaatsnamen Tolloysen (Tolloijssen, e.d.) en Alloysen (Alloeissen e.d.)... wat betekent het tweede woorddeel -Loysen (loijssen, loeissen)?

En in de plaatsnaam Wolbrandskercke (of Wol[f]brands),
wat betekent het eerste woorddeel Wolbrands? Het gehucht is gesticht door ene heer Wolbrand, maar hoe komt die meneer aan die naam?

Tot slot: wat voor betekenissen schuilen er in (woorddelen van) de volgende plaatsnamen?
Nesse, De Mijl, Twintighoeven, Achthoeven, Kort - en Lang Ambacht, Vorensater, Oudeland, Genemanspolder en Erkenttruden[kerke].

Het gaat hier om Zuid-Hollandse plaatsnamen van tussen 1100 en 1421.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

- Het achtervoegsel in Tolloysen is niet -loysen maar je moet het woord lezen als tol-huizen. Een gebouw waar tot geheven wordt.
- Herradeskerke: vergelijk 's-Heerarendskerke in Zeeland. Wie die Arend is weet men niet.
- Wolbrand is gewoon een naam; zie http://www.betekenis-babynamen.nl/naam/Wolbrand
- Een nes is een stuk buitendijks land.
- Namen als Achttienhoven en Tienhoven en dergelijke moet je letterlijk nemen: een dorp met (acht)tien (boeren)hoeven.
- Een ambacht is een ambachtsheerlijkheid, een bestuursgebied op het platteland.

Ga naar een archiefdienst of grote bibliotheek en kijk in het geografisch woordenboek van van der Aa, daarin staan plaatsnamen verklaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u! Weet je toevallig waar de "A" of "Al" van Alloysen, Alloeissen, enz. vandaan komt? Dat 't Engelse woord "Alloy" van legering er in zit, dat is toeval?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een Nederlandse of Vlaamse plaats betreft zou ik eerder denken aan ´alle huizen´, maar dat is maar een gok. Kijk eens in de Van der Aa, als je die kunt vinden, die heeft misschien een beter antwoord. Veel plezier met je onderzoek.