Gebruikten zowel de Fransen als de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog het vliegtuig: "De Rode Baron"?

Zie de vraag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals een andere GV'er terecht aangaf, "De Rode Baron" was niet de naam van een vliegtuig, maar van een Duitse piloot, waarschijnlijk de meest beroemde gevechtspiloot uit de geschiedenis: Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen.

Waarschijnlijk was je vraag gericht op het vliegtuig dat bekend staat als "hét vliegtuig van de Rode Baron", en dat is een Fokker Dr.I (zie foto), een klassieke driedekker, die De Rode Baron rood liet schilderen (vandaar de bijnaam)
Dit toestel werd alléén en uitsluitend door de Duitsers gebruikt tijdens de Eerste Wereld Oorlog, want het apparaat werd in de Duitse fabriek van Fokker in Schwerin geproduceerd. De productie van Fokker werd pas in 1919, na het einde van de oorloog, naar Nederland verplaatst, omdat het Verdrag van Versailles verbod Duitsland om oorlogsvliegtuigen te produceren.

In ieder geval de Fokker Dr.I was niet eens het enige toestel waarin de Rode Baron vloog. Eigenlijk heeft hij tijdens de oorloog in verschillende toestellen gevochten, (allemaal rood van kleur) en alleen de laatste 19 van zijn 80 bevestigde overwinningen aan boord van de Fokker Dr.I behaald.
Hij werd gedood aan boord van een Fokker Dr.I in april 1918. Het originele toestel van de Rode Baron bestaat overigens niet meer, want direct nadat hij werd neergeschoten (ondanks zijn verwondingen wist hij toch het vliegtuig netjes te landen op een veld) werd het toestel geplunderd door Australische, Franse en Canadese soldaten die de onderdelen als souvenir meenamen.
De foto die ik geplaatst heb is van een replica.

Toegevoegd na 11 uur:
De oorsprong van de bijnaam "Rode Baron" heeft trouwens te maken zowel met de naam van de persoon, als met het toestel waarin hij vloog.
"Freiherr" is een Duitse adellijke titel die vertaald kan worden als "baron". De familie was dus in het bezit van de titel "Baron van Richthofen". Als je dit combineert met de kleur die hij altijd koos voor zijn toestellen, dan kom je heel makkelijk tot "Rode Baron".
Hij werd ook bekend door de Fransen als "Le Diable Rouge" (rode duivel) en door de Engelsen als "Red Knight" (rode krijger), en eigenlijk werd hij best bekend gedurende zijn leven als "Der Rote Kampfflieger" (de rode gevechtspiloot) door zijn eigen kameraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rode baron was geen vliegtuig, maar een vliegenier.
Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen