Trouwe minnaars worden beloond, maar iemand die er alleen op uit is om anderen op hem of haar verliefd te laten worden zal een koekje van eigen deeg krijgen en zelf ten onder gaan aan een hopeloze liefde. Dat is de moraal van dat verhaal. Egoïsme straft uiteindelijk zichzelf. Maar ik zie niet op welke levensvraag dat een antwoord geeft, het maakt juist duidelijk wat de verkeerde weg is om de liefde te vinden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die boodschap haal ik er echt niet uit. Hebben we het hier inderdaad over het verhaal Narcissus en Echo?
Amadea
9 jaar geleden
Over die mythe gaat het, jazeker.

Andere antwoorden (1)

Mijns inziens getuigt de mythe van het feit dat iemand die alleen maar uit is op zelfgenoegzaamheid en of eigenliefde en totaal niet geïnteresseerd is in het wel en wee van zijn/haar naaste uiteindelijk bezig is om in alle afzondering en door Jan en allemaal verlaten zijn dood tegemoet te gaan. Een narcist is iemand die dus in feite aan zelfdoding doet. Hij/zij plaatst zich buiten elke vorm van sociaal en maatschappelijk welzijn en leven.