Waarom doen wij in Nederland niet aan referendums?

En is dit in alle andere Europese landen ook zo.. ? In Zwitserland gebeurt het wel, maar dat land hoort natuurlijk niet bij de Europese unie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat politici beter weten wat goed is voor het volk dan het volk zelf. Of dit terecht is of niet, is een mening.

Behalve Zwitserland zijn er inderdaad geen landen die dit grootschalig doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Referendums zijn duur, de stembiljetten moeten gemaakt worden, de mensen die er zitten en die de stemmen tellen moeten betaald worden.
Bovendien heeft niet iedereen altijd tijd en zin in referendums. Hierdoor kan het resultaat van een referendum een verkeerd beeld geven.

Ook hebben we in Nederland een regering zitten die de wil van het volk zou moeten vertegenwoordigen. Alle stemgerechtigden kunnen stemmen op een partij dit het best aansluit bij zijn of haar denkbeelden. Deze partij vertegenwoordigd op die manier een bepaald deel van de bevolking.

Verder doen niet veel andere landen in Europa aan referendums.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen 2002 en 2005 heeft er in Nederland een Tijdelijke Referendumwet bestaan, maar daar is nauwelijks gebruik van gemaakt. Zoals al gezegd: het organiseren van een referendum is duur. Er zijn referenda geweest voor het kiezen van burgemeesters, maar daarbij was de opkomst zo laag dat deze zijn afgeschaft.
Een apart geval was het referendum in 2005 over de Europese Grondwet. Hiervoor was een aparte wet aangenomen, omdat de "gewone" referenda wetten zouden betreffen die al door de Tweede Kamer waren aangenomen. De meerderheid van de stemgerechtigden was overigens tegen de Grondwet. Dat was voor de politiek een behoorlijke schok. Het zal niet voor niets zijn dat een vervolgreferendum in 2007 door het kabinet Balkenende IV werd tegengehouden.
In de links meer informatie.