Indochina was een gebied dat ongeveer gans ZO Azïe omvatte (dus inbegrepen Vietnam) was een Franse kolonie. Er kwam een bevrijdingsoorlog tegen de koloniale bezetter. Door de slag bij Dien Bien Phu moesten de Fransen Vietnam verlaten. Het verzet werd vooral geleid door de communisten. De USA zag dit niet graag gebeuren o.a. omdat ze copygedrag in de buurlanden zagen. Ze stuurden eerst opleiders om het Zuid Vietnamees leger bij te staan, daarna illegaal commando gevechtseenheden, dan meer troepen en uiteindelijk zoveel troepen dat ze tot over hun oren in een echte oorlog verwikkeld waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://www.scholieren.com/werkstukken/25343

Hier staat het mooi beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel in het kort: De VS heeft deelgenomen aan deze oorlog om te voorkomen dat het communistische noord vietnam het westers georienteerde zuid vietnam zou overnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het oprukkend communisme tegenwerken dus ;-)