Hoeveel keer is het ijzeren kruis verleend aan Nederlandse vrijwilligers in dienst van de Duitsers tijdens WOII ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn opa heeft een dagboek achtergelaten waarin staat dat hij het Zilveren Kruis 1e klasse heeft gekregen toen hij in de oorlog aan het oostfront was.

Antwoorden (2)

Daar is geen betrouwbare informatie over.
Vooral aan het einde van de oorlog mochten groepscommandanten deze onderscheiding willekeurig uitreiken.
Dit om het moreel hoog te houden.
Ze werden toen nog net niet rondgestrooid maar het scheelde niet weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ongeveer 3 miljoen verleende ijzeren kruizen 2e klasse en 300 duizend verleende ijzeren kruizen 1e klasse, en dat slechts in de periode 1939/1945 vind ik rondstrooien toch geen verkeerde term. ;-)
Das Eisernes Kreuz II. Klasse werd tijdens de Tweede Wereldoorlog ongeveer 3 miljoen maal verstrekt. De hogere I. Klasse ging naar circa 300.000 personen. Hierbij teken ik aan dat vrijwel alle oorlogsgewonden, die in het Duitse leger actief waren, zo'n kruis hebben ontvangen. Aan het einde van de oorlog kregen zelfs kinderen (Hitlerjugend) het kruis wanneer zij in de inmiddels reeds verloren strijd meevochten of holpen.

Er zijn weinig namen van Nederlanders bekend, die zo'n kruis hebben gekregen. Een van de prominentste is Gerard Mooyman, die zich bij de Waffen SS aansloot en aldaar furore maakte. Zelf Anton Mussert en Rost van Tonningen kregen het ijzeren kruis niet. Vermoedelijk hebben een aantal Nederlanders in Duitse dienst, die aan het Oostfront vochten, het kruis gekregen. Aantallen zijn slechts bij benadering (ten hoogste 25x) te noemen. Omdat de meeste Nederlanders (in het Vrijwilligerslegioen Nederland) sneuvelden in Rusland of na de oorlog niet naar Nederland terug durfden vanwege represailles, zijn er bijna geen Nederlanders met het kruis na de oorlog in ons land aanwezig.