Hoeveel Alexandriës (stad) bestaan er nog ?

Alexander had meerdere Alexandriës gesticht tijdens zijn tocht naar Perzië (ook er na). Ik vraag me af hoeveel er daar van nog bestaan. Als ik google kom ik alleen Alexandrië in Egypte tegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Er zijn zeer veel steden die Alexandrië heten of hebben geheten. Tijdens de veldtochten van Alexander de Grote werden veel plaatsen naar hem genoemd.

De Turkse vorm van de naam Alexandrië is Iskenderiye, en de Turkse stad Iskenderiye (modern Turks İskenderun) is dus één van de Alexandriës. In het Arabisch is al- een voorvoegsel, vandaar dat ze Alexander "Exander" noemden, of met verwisseling van de medeklinkers Eskander of Iskander of Iskender. Ook het Albanese Shkodër heeft vroeger de naam Iskenderiye gehad. Ook in Irak ligt een Iskanderia. Andere steden die als Alexandrië zijn gesticht zijn Herat, Farah, Kandahar, Chodzjand, Gazhni, Charikar, Bagram en Termiz.

In de Verenigde Staten liggen diverse plaatsen met de naam Alexandria: Alexandria (Kentucky), Alexandria (Louisiana), Alexandria (Virginia), Alexandria (Minnesota).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexandri%C3%AB