Wat voor kostuum zou een kerkelijke dragen die in 1786 een rouwkoets in Parijs begeleidde?

Ik kan het nergens op internet vinden. Ik vermoed iets tussen klassiek modern en middeleeuws in. Ook denk ik iets simpels, omdat de straten natuurlijk vies waren, en het vast geen hoge functie was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In de katholieke kerken werd tot in de 20e eeuw de orde bewaard door de zogenaamde " suisse " -letterlijk vertaald als Zwitser- die per traditie in Rome de soldaten van de paus waren en zijn.
De kledij zal in de 18e eeuw waarschijnlijk een kniebroek zijn geweest, witte kousen,schoenen met zilveren gesp en een soort slipjas met dwarshoed (een steek) in 't zwart).
De priester droeg zijn lange, zwarte soutane (overkleed) met hoofddeksel in de aangepaste kleur indien voorgeschreven door zijn kerkelijke rang. In de winter aangevuld met een zwarte overjas, ook tot op de voeten.
De vuile straten waren wel geaccepteerd en m.i. werd er weinig rekening gehouden met de hygiëne, aanvaardbaar als je weet dat tot in de kastelen van Versailles de grote boodschap werd gedaan in de hoeken van de zalen, bij voorkeur achter de gordijnen als ze er waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's perfect, bedankt! Ja, blijft een mooi verhaal van de grote boodschap achter de gordijnen! Als het te erg werd, vertrok het gezelschap simpelweg naar de volgende kamer.