Wanneer wordt nieuws van nu geschiedenis?

En hoe wordt bepaald of het belangrijk genoeg is?

Bijvoorbeeld:
De gebeurtenissen van "9-11", hoelang duurt het voordat het in de geschiedenisboeken komt en op school hier over onderwezen wordt?
Net als eigenlijk gedaan is met de Tweede Wereldoorlog. Ik weet nog wel dat ik daar vroeger heel wat les over kreeg.

En wanneer zou het niet meer een onderwerp worden, of in iedergeval niet meer zoveel details geleerd hoeft te worden.
Vergelijkbaar met dat er ook niet veel verder werdt ingegaan over de burgeroorlog in de VS toen ik op school zat.

Meer recente gebeurtenissen bijvoorbeeld zijn het omver werpen van de presidenten in Libië, Egypte en Tunesië.

Zou dit ook op school verder uitgelegd worden over x-aantal jaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles wat gebeurt gaat nadat het gebeurd is tot de geschiedenis behoren. De voorgaande zin heb ik dus in het verleden geschreven. Het is dus geschiedenis geworden. Maar of het belangrijk genoeg is om in de geschiedenisboeken te komen, zoals bijvoorbeeld het gedicht van Marnix van Sint Aldegonde toen hij het Wilhelmus schreef is een ander hoofdstuk. Het is maar wat men ervan vindt. Is het belangrijk genoeg? Waarom is de 80 Jarige oorlog in Nederland nog steeds onderwerp van gesprek maar de Eerste Wereld oorlog niet of veel minder, terwijl het wereldwijd net andersom is? Het antwoord kan dan zijn, dat in de Eerste Wereldoorlog Nederland haar neutraliteit bewaarde.
Ik heb recent een Koningslied geschreven( zie mijn koningslied op Dichtbij.nl Rotterdam Noord), maar het zal nooit in de geschiedenisboeken komen, terwijl het Koningslied van Ewbank al zoveel wereldvermaardheid heeft gekregen dat het met geen mogelijk uit de boeken zal kunnen worden geweerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nieuws wordt altijd geschiedenis, of het in de geschiedenisboekjes komt bepaalt de methodemaker van die boekjes maar ook de mensen die bepalen wat kinderen moeten leren, wat de kerndoelen zijn dus. Het gaat dan vooral over de impact voor de mensheid, hoe het de gedachten van mensen veranderd en wat de gevolgen zijn/waren van die gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mensheid bepaald zelf wat uit de geschiedenis belangrijk is en wat niet, het begint met de rotstekeningen in de verschillende grotten en voert langzaam maar zeker naar de huidige oorlog in Syrië.

Nu is de oorlog in Syrië en de machtswisseling in Libië niet belangrijk voor onze economie en trekt daarom weinig aandacht van de westerse pers, daarin tegen was de de aanslag op 9-11 een aanslag op de westerse "vrijheid" en de aanleiding van de golfoorlog 2, wat voor de westerse economie behoorlijk belangrijk was om de olievoorziening naar het westen te garanderen.

Een ander voorbeeld is de perestrojka, hier in het westen zal je het nooit in de gewone geschiedenisboekjes maar is een belangrijke gebeurtenis voor de landen in het oosten van Europa, daar is het een onderdeel van de geschiedenis.