wat als de ridders op een christelijke dag werden aan gevallen mochten ze dan terug vechten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Antoni
4 jaar geleden
Wat bedoel je met "een christelijke dag"?
Antoni
4 jaar geleden
En over welke ridders heb je het eigenlijk?
LeonardN
4 jaar geleden
Mogelijk doel je op Pax et treuga Dei. https://mathijsvanderloo.wordpress.com/2018/04/17/oorlog-tegen-de-ongelovigen/
Naast het Pax Dei werd ook het Treuga Dei (Godsbestand) afgekondigd, dit gebeurde pas in de eerste helft van elfde eeuw. In dit bestand werd besloten dat de ridders voortaan niet meer mochten vechten op christelijke feestdagen. Zo mocht men op vrijdag en zondag niet vechten en ook niet de vele feestdagen van de heiligen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsvredebeweging
De landheren of ridders hadden weinig keuze. Als men aan de macht wilde blijven hadden zij eenmaal steun nodig van de kerk. Weigeren kon bijna niet, want dan liep de heer het risico om als een afvallige beschouwd te worden. Dat ging denk ik vooral om een aanval starten. Men zal het niet kwalijk hebben genomen dat men terug vocht als een ander de aanval startte. Overigens was het ook niet zo dat men zich heel zuiver hield aan die idealen:
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1967-12-23/edition/0/page/19

Antwoorden (3)

Ja je laat je eigen niet dood steken dus dan werd er gewoon gevochten.
Ja het mocht het was een vraag van leven en dood dus dan mocht je je verdedigen.
Toegevoegd op 04 juni 2019 11:49: tekst
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
De vraag is of het wel of niet mocht. Niet of ze het wel of niet zouden doen.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja het mocht het was een vraag van leven en dood dus dan mocht je je verdedigen.
Thecis
4 jaar geleden
Hoe weet je dat? Heb je daar ook een bron voor?
Hoewel de vraag ('ridders') suggereert dat alle ridders hetzelfde waren, is er in de praktijk een enorme variatie in cultuur, normen en waarden, afhankelijk van tijd en plaats. Net zoals er tegenwoordig ook verschillen zijn. Kortom, ridders vochten terug, of begonnen geregeld ook op zondag een veldslag.
Een willekeurig voorbeeld is slag bij Towton (1461), notabene op Palmzondag

In de praktijk werd er wel degelijk op zondag gevochten, als dat zo uitkwam.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je beantwoord of het gedaan werd. Niet of het mocht.
Of je iets doet kan los staan van of iets mag.
Het mocht niet, maar ze deden het toch is ook een mogelijk antwoord.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, ik denk dat er helemaal geen vast antwoord mbt het 'mogen', maar dat de opvattingen daarover verschilden in plaats en tijd. Het idee van een strenge zondag=rustdag is een orthodoxe/fundamentele opvatting; zulke opvattingen zijn niet altijd populair geweest. Willekeurig ander voorbeeld; terwijl in NL en Duitsland de winkels op zondag volledig dicht zijn (of tot voor kort waren); is dat in België, Frankrijk en de VS veel minder het geval.
Vanaf de elfde eeuw werd de zogeheten treuga Dei in West Europa ingevoerd. Iedereen werd door de koningen verboden om op zondag en feestdagen bepaalde vormen van regionaal geweld te plegen. Dit gold dus bijvoorbeeld voor rivaliserende kasteelheren, ridders, maar ook voor burgers. Naast dat het oneervol en zondig was stonden er ook straffen op als brandmerking en verbanning. In de praktijk kwam het dan ook bijna niet voor dat ridders op die dagen werden aangevallen. Was dat wel het geval, dan was zelfverdediging uiteraard niet verboden. Ook niet-Christelijke nobelen volgden de treuga Dei om de straffen te vermijden.

Zoals gezegd gold de treiga Dei alleen binnen de koninkrijken. Het was niet verboden om je te verdedigen tegen aanvallen door andere koninkrijken of bijvoorbeeld vikingen. Tussen Christelijke koninkrijken was het in de vroege middeleeuwen (tot ongeveer de twaalfde eeuw) wel een ongeschreven regel om elkaar niet aan te vallen op Christelijke dagen. Later werd door de paus soms ook een tijdelijke treuga Dei ingevoerd tijdens kruistochten om de vrede tussen Westerse koninkrijken te bewaren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Volgens mij is dit waar de vrager op doelt. "Iedereen werd door de koningen verboden om op zondag en feestdagen bepaalde vormen van regionaal geweld te plegen."
Was het niet een kerkelijk besluit?!
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens bevestigt Wikipedia, dat die 'pax et treuga dei' bepaald niet universeel was:
'The goal of both the Pax Dei and the Treuga Dei was to limit the violence of feuding endemic to the western half of the former Carolingian Empire following its collapse in the middle of the 9th century (..) The movement survived in some form until the thirteenth century.
Met andere woorden; de 'pax et treuga dei' ontstond in wat nu Frankrijk is, rond het jaar 1000. Vandaaruit ontstonden wel bepaalde ideaal beelden ('normen en waarden') die verder verspreid werden - maar ik zou niet durven beweren dat normen overal formeel werden vastgelegd en opgevolgd.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969
Dat werd inderdaad niet universeel opgevolgd zelfs niet binnen die landen. Maar dit antwoord noemt wat de vrager waarschijnlijk bedoelt (en jammer genoeg onvoldoende uitlegt). Het heeft er alle schijn van dat de vrager heeft gehoord dat de kerk heeft gezegd dat ridders niet mochten vechten op chr. feestdagen. En zich toen afvroeg "wat dan als je dat gebod wil eren en aangevallen werd?". Zover ik het nu begrijp:
Voor ~1030 mochten alle ridders terugvechten/aanvallen er was niet eens een regel ingevoerd (al wel bedacht) waardoor je wat anders kon denken.
Tussen 1030 en ergens 12de/13de eeuw in de landen waar treuga dei "gerespecteerd" werd mocht dat OOK, ondanks de regel dat je niet mocht aanvallen.
De regel gold vooral tussen die landen en binnen die landen en tussen christenen. Het was vooral een maatregel bedacht en aangehouden voor een binnenlandse vrede tussen geloofsgenoten.
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens, gezien het DOEL van de 'pax et treuga dei', mocht je juist wel terugvechten. De schender van de zondagsrust was immers fout!
LeonardN
4 jaar geleden
Precies, zo denk ik ook dat de hele clou is. Dat probeerde ik te verwoorden met:
Tussen 1030 en ergens 12de/13de eeuw in de landen waar treuga dei "gerespecteerd" werd mocht dat OOK, ondanks de regel dat je niet mocht aanvallen.
En dit antwoord met
In de praktijk kwam het dan ook bijna niet voor dat ridders op die dagen werden aangevallen. Was dat wel het geval, dan was zelfverdediging uiteraard niet verboden.