In de USA is een enorm sterke ( invloedrijke ) Joodse gemeenschap . Amerika heeft in meerdere oorlogen Israël gesteund de Russen steunden de Egyptenaren , de Syriërs de Libiërs . Dit gebeurde tijdens de koude oorlog er volgde een soort polarisatie Amerika werd als vriend van Israël bestempeld en Rusland als ja ? Als In verval zeker na de mislukte Russische inval in Afghanistan. Dat de USA al jaren nu een pragmatische relatie heeft met de Saoedisch vergeet men . Ook tot zo 76 was Amerika de grote vriend van Iran ( Perzen zijn geen Arabieren ) Dus men verwijt de USA te pro Israël te zijn dat is zeker zo ( geweest ? ) absoluut tijdens de koude oorlog periode .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het vanuit het perspectief van terroristen bekijkt: gaat om legerbases van de VS op 'heilige moslimgrond' en de invloed die de VS in het Midden-Oost en tracht uit te oefenen.

Bij de landen zelf gaat het om een combinatie van de eerder gegeven antwoorden/reacties + wat aanvullingen.

Even paar voorbeeldjes:
- het verschil in normen/waarden
- de steun aan Israël
- Ingrijpen van de VS in Libië (VS heeft daar niks te zoeken zeggen ze)
- Ingrijpen VS in Irak
- Inval VS in Koeweit
- Steun aan Irak tijdens de Irak - Iran oorlog (geloof het of niet, maar Iran heeft dat niet gewaardeerd)
- de VS heeft dictators gesteund als het hun uitkwam en is al lang bezig geweest de politiek daar te beïnvloeden, zoals in Egypte (hoe dat daar precies ging mag je zelf uitzoeken, anders ga ik offtopic)
- maar ook vanuit oogpunt VS: de VS wil graag haar sterke positie daar behouden en de olie veiligstellen. Ze is daardoor ook gebaat bij het handhaven van een zeker machtsevenwicht, want daardoor blijft een veilige situatie (waarin ze olie kunnen kopen) gehandhaafd. Niet bepaald zoals het vandaag de dag gaat dus, thanks to ISIS. - Ze zijn dus niet zo vrolijk als er bijv. in Iran moslimfundamentalisten aan de macht komen, die ook nog eens proberen kernwapens te creëren. Dat ondermijnt de positie van de VS daar.

Maar ook tussen moslimlanden zelf is niet alles koek en ei, zo hebben Saudi-Arabië en Iran nogal een hekel aan elkaar, doordat ze beiden trachten het belangrijkste Midden-Oosten-land te zijn.

Verder zullen er vast meer van dit soort zaken te bedenken zijn, kan er zo uit m'n hoofd even niet opkomen, maar hoop dat dit je een idee geeft! Vergeet niet dat er aan elk verhaal 2 kanten zitten.