Wat is de betekenis van de scepter in de vorm van een hand die Napoleon in zijn hand hield?

Ik was deze week in Parijs en om mijn museumpas eruit te halen kon ik wel veel zien, maar niet alles lezen. We zagen afbeeldingen van Napoleon met een scepter in zijn hand met aan het uiteinde een hand.

Ik vroeg me af wat er met zo'n scepter werd gedaan en waarom dit in de vorm van een hand is. Ik dacht eerst dat alle scepters deze vorm hadden, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Ik ben benieuwd naar historisch onderbouwde antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Primitieve versie van het muis-handje op de computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, daarom kwam het me zo bekend voor ;o) Napoleon kon er zeker mee op het lift knopje drukken of een telefoonnummer intoetsen?

Het beste antwoord

Dit vond ik op wiki:

Een scepter met een hand aan het uiteinde, in het Frans "Main de Justice" en in het Nederlands "Hand van Justitie" geheten is een van de scepters die door vorsten worden gebruikt. De Hand van Justitie is het symbool van de rechtsmacht van de vorst. In Nederland is een dergelijke scepter nooit gebruikt maar in het wapen van het Koninkrijk Holland was een Hand van Justitie als pronkstuk opgenomen. Het wapen volgde daarmee een oude Franse heraldische traditie. De regalia van dit Koninkrijk bestonden alleen als tekening.

In het Koninkrijk België is achter het Rijkswapen eveneens een Hand van Justitie geplaatst.

De Britse koningen volgen de Europese continentale traditie niet.Zij bezitten een zwaard van Justitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik keek bij scepter op wikipedia.

Andere antwoorden (1)

Het is de zogenaamde 'scepter van Hugues Capet', ontstaan rond het jaar 1000. De hand is een symbool van rechtvaardigheid. Alle Franse koningen lieten zich portretteren met deze scepter, hier Louis IV met zo een ding in zijn hand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Louis XIV moest dat zijn...
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deden ze nog wat anders met zo'n ding, dan poseren voor de foto... eeh schilder?