Hoe komt het dat vrouwen in de Middeleeuwen minder hard gestraft werden dan mannen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Rijke mensen (van adel bijvoorbeeld) werden minder hard gestraft dan arme mensen (bijvoorbeeld boeren). Maar in mijn boek staat dat vrouwen minder hard gestraft werden dan mannen. Hoe kan dat nou? Ik weet dat er heksenjachten waren en dat de heksen op de brandstapel belandden... dus ja...
in welk opzicht werden vrouwen minder hard gestraft dan mannen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er waren ook zware straffen voor vrouwen. Voor vrouwen waren alleen andere straffen dan voor mannen, dat zegt niks over hoe erg de straf was.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor mannen was er: Doodstraf, verbannen, reis naar Jeruzalem/Rome.
Voor vrouwen: Het ijzeren masker (zie bron), haar afknippen.

Vrouwen konden ook wel de straffen van mannen krijgen.