Waren mensen in de zeventiende eeuw (jaren 1600) bang voor bliksem en dachten ze dat het een teken van God was?

Ik vraag me dit af want een fikse partij donder en bliksem lijkt me ontzagwekkend en schrikbarend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom precies de 16e eeuw? De vroegere mens zal ongetwijfeld veel ontzag hebben gehad voor de harde donderslagen die bij onweer optraden, en hij zag donder en bliksem als actie van de goden. Zo heeft de Egyptische god Seth met de donder die hij veroorzaakte in de hemel allerlei kwade vijanden verjaagd. De Griekse oppergod Zeus gooide met donder en bliksem op zijn vijanden. Ook de Germaanse god Donar, waarnaar donderdag is genoemd, had de donderslag als attribuut. De donder zou worden veroorzaakt door een strijdhamer die Donar naar beneden gooide. Ook de god Thor wordt met donder geassocieerd.

In China werd het geluid van de donder met draken geassocieerd. De zogenaamde 'donderdraken' riepen de bliksem op. Dit is opmerkelijk omdat een bliksemflits altijd aan een donderslag voorafgaat. In Japan wordt de raiju in verband gebracht met donder. http://nl.wikipedia.org/wiki/Donder

Antwoorden (4)

Sommige mensen wel ( die in goden geloofden) en sommige mensen niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen in de zeventiende eeuw maar tot op de dag van vandaag geloven mensen dat bliksem en donder tekenen van de alles machtige God van hemel en aarde zijn. De Bijbel spreekt over het spreken van God als het dondert. In de psalmen wordt gezongen: "Het mensdom beeft en staat verwondert, als de God der ere dondert." Ook ik moest als het onweerde stil en rustig zijn want zei mijn moeder: "De Heere spreekt." Ook staat er in de Bijbel dan God zijn bliksemen door het luchtruim zend. Zelf ben ik met een fikse bui nog altijd beducht, de realiteit is toch dat er inslagen zijn en het gevaarlijk is. God als Schepper wil ik ook in de natuurelementen eren als de Almachtige, die ook in wind en water, bliksem en donder Zijn majesteit toont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Wodan en Donar gingen tekeer bij onweer. Donder en bliksem waren een straf voor wat de mensen misdaan hadden. In oude afbeeldingen zie je Donar in een soort hemelwagen door de wolken crossen, zwaaiend met zijn bijl die bliksemschichten naar de aarde stuurt. Ze zorgden dat de melk zuur werd. Ieder mens voelde zich wel ergens schuldig aan en met offers werden de goden dan weer gunstig gestemd. Dat de melk zuur werd na onweer was ook een straf voor de mens.
Ik herinner mij dat wij tijdens onweer met het gezin de rozenkrans gingen bidden. Soms werden we daarvoor zelfs uit bed gehaald. Dat zal wel een gekerstende versie zijn van het middeleeuwse geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zeventiende eeuw is de eeuw waarin natuurwetenschappen een enorme vlucht namen. Juist in die tijd werd duidelijk hoe onweer ontstond en kwam er dus bewijs dat het niet van God afkomstig kon zijn. Hoe snel dit soort kennis zich verspreidde is me niet bekend, evenmin of 'men' dacht dat onweer van God afkomstig was. Dat is wetenschappelijk moeilijk te bewijzen, vermoed ik.