Welke boeken/artikelen/e.d. kan ik gebruiken om erachter te komen hoe mensen begin 20e eeuw tegen een huwelijk tussen protestant-katholiek aankeken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen!

Antwoorden (2)

Zo'n huwelijk was tot in de jaren 60 van de vorige eeuw behoorlijk problematisch. Dat is allemaal het gevolg van de "verzuiling". Het ging dus niet alleen om de problematiek van huwelijken tussen RK en protestanten (en zelfs gereformeerden en hervormden!), maar de verzuiling had veel meer gevolgen. Eigen politieke partijen, (KVP, CHU, ARP), eigen scholen, eigen kranten (Volkkrant- PvdA), omroepen, vakbonden etc.

Je kunt dit vraagstuk dus nauwelijks los zien, van de totale verzuiling, en dat is ook het trefwoord om er meer over te weten te komen. Er is op internet heel veel over te vinden. Hier alvast 2 links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzuiling
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/project/2825046/vmbo-examen-geschiedenis/2157332/geschiedenis/item/3207307/verzuiling/

Maar ook als je naar de bieb gaat, en je vraagt of ze je even willen helpen met een boek over de verzuiling, dan zul je daar ook veel vinden! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een aantal boeken over ons koningshuis gaat men in op het huwelijk van de roomskatholieke prins Bernhard met de hervormde prinses Juliana. In dit geval moesten beide kerkgenootschappen met toestemming afkomen - hoogstwaarschijnlijk is koningin Juliana dus RK geweest: simpel omdat haar man dat was maar niet iedereen weet dat nog.