Hoe is de Verenigde Staten ontstaan?

Hoe is Amerika, die eerst bestond uit koloniën, de verenigde staten geworden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In het begin waren de verschillen tussen de diverse kolonies, met name in economisch opzicht, erg groot. Het Noorden was een gebied met kleine en handelaars, terwijl de economie van het Zuiden bepaald werd door van slavernij afhankelijke tabaks-, rijst- en katoenplantages. Door de gezamenlijke Franse vijand in Canada trok men aanvankelijk nog gelijk op en dat leidde in 1763 tot de verovering van Canada na de zogenaamde French and Indian War (Zevenjarige Oorlog). De strijd kostte het moederland echter zeer veel geld en om de kas weer te spekken werden er steeds zwaardere belastingen op de kolonies gelegd.
Het verzet hiertegen liet niet lang op zich wachten en mondde uit in een onafhankelijkheidsoorlog die gewonnen werd door de dertien kolonies; aan het begin van de oorlog, op 2 juli 1776, werd de onafhankelijkheid al uitgeroepen en op 4 juli werd de door Thomas Jefferson geschreven “Declaration of Independence” aanvaard. De Amerikaanse Vrijheidsoorlog zou duren tot 1783 en op 19 april 1783 erkenden de Britten hun verlies bij de Vrede van Versailles en trokken zich terug uit de Verenigde Staten; de Amerikaanse republiek was een feit. Nederland was, na Frankrijk, het tweede land dat de ’Verenigde Staten van Amerika’ erkende (1782).
Dat de dertien zo verschillende koloniën meteen een eenheid zouden gaan vormen, bleek een utopie. Het enige gezamenlijke waren in feite de “Articles of Confederation”, een soort grondwet die echter met name het onafhankelijke karakter van de kolonies bevestigde. Verder was er eigenlijk maar één gezamenlijk orgaan, het ‘Congres’, dat echter maar een paar keer per jaar bijeenkwam. Deze losse verbintenis van staten ging gebukt onder grote oorlogsschulden, een teruglopende handel en een ontbrekend centraal gezag. De zogenaamde Federalisten pleitten voor een sterker gezag en een betere grondwet.
In 1787 werd er inderdaad een nieuwe Grondwet aanvaard, een moeizaam proces dat pas afgerond werd toen er een zogenaamde “bill of rights” aan de grondwet werd toegevoegd. De “bill of rights” bestond uit tien artikelen die de menselijke grondrechten bevatten. Door de aanvaarding van de nieuwe grondwet ging de dertien koloniën als een Unie van Verenigde Staten verder en in 1789 werd George Washington de eerste president, een held uit de oorlog tegen de Britten.

Toegevoegd na 1 minuut:
het gaat dus vooral om dat laatste stuk, maar ik dacht ik zet het hele verhaal er even bij voor de duidelijkheid.