Zijn er ooit vrouwelijke strijders en/of vrouwelijke legers geweest?

En dan bedoel ik niet uit verhalen maar echte vrouwelijke strijders en of legers. Kan me bijna niet voorstellen dat het alleen maar mannen zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De Amazones : strijdlustige vrouwen te paard, bewapend met sikkels en pijl en boog.
Kijk voor het hele verhaal even op www.scholieren.com/werkstukken/24189, daar wordt het helemaal uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jeanne d'Arc
Jeanne werd geboren tijdens de Honderdjarige Oorlog tussen Engeland en Frankrijk. Engeland bezette met hulp van bondgenoten, de Bourgondiërs, het noorden van het land. Frankrijk had na de dood van Karel VI (de Waanzinnige) in 1422 geen koning, en de troonopvolger (de dauphin) was te apathisch om strijd te leveren voor de kroon. Hij betwijfelde of hij er wel recht op had, omdat het vaderschap van Karel VI omstreden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vier sterren vrouwelijke generaal in het leger...

WASHINGTON - The career of Ann E. Dunwoody ascended Friday from humble beginnings 33 years ago at Fort Sill, Okla., to a peak never before reached by a woman in the U.S. military: four-star general.

At an emotional promotion ceremony, Dunwoody added a fourth star and, looking back on her years in uniform, said it was a credit to the Army that she was given a chance to rise through the ranks in a male-dominated military.

"Thirty-three years after I took the oath as a second lieutenant, I have to tell you this is not exactly how I envisioned my life unfolding," she told a standing-room-only auditorium. "Even as a young kid, all I ever wanted to do was teach physical education and raise a family."
Story continues below ↓advertisement | your ad here

"It was clear to me that my Army experience was just going to be a two-year detour en route to my fitness profession," she added. "So when asked, 'Ann, did you ever think you were going to be a general officer, to say nothing about a four-star?' I say, 'Not in my wildest dreams.'

"There is no one more surprised than I — except, of course, my husband. You know what they say, 'Behind every successful woman there is an astonished man.'"

Later, at Fort Belvoir, Va. — her birthplace — Dunwoody was being sworn in as commander of the Army Materiel Command, responsible for equipping, outfitting and arming all soldiers. Just five months ago, she became the first female deputy commander there.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esther

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esther_(boek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwelijke stijders genoeg, ook vandaag de dag in bijna ieder leger. In het Nederlands leger dienen overigens al 65 jaar vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kenau Simonsdochter Hasselaer( 1528-1589). Zij was een scheepsbouwer en houthandelaar in Haarlem Zij stond bekend door haar felle verzet bij de verdediging van Haarlem tijdens de tachtigjarige oorlog. Volgens sommige ooggetuigenverslagen van Duitse huursoldaten vocht ze zelf actief mee tegen de Spanjaarden. Ze zou aan het hoofd hebben gestaan van 300 vrouwendie met kokend water, brandend stro en gesmolten pek vanaf de stads-
muren de vijand van zich afhield. Ze was niet bang om met spies, geweer en degen tegen de vijand te strijden.
Op veel oude schilderijen is ze ook bijna altijd afgebeeld met een van die wapens in de hand. Ook tijdens krijgsgewoel. Ze scheen erg strijdbaar te zijn, want ze heeft het zelfs gewaagd de stad Haarlem aan te klagen omdat ze nooit betaald hadden voor het hout dat ze had geleverd. Ze procedeerde eigenlijk voortdurend.
In Haarlem zijn het Kenaupark en het Hasselaerplein naar haar vernoemd en zelfs de Nederlandse naam "Kenau" voor een manwijf is bekend.
14 jaar geleden
Ja hoor!
Anders bestond zij nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de vraagsteller ''strijders'' bedoeld, berust op waarheid...niet op fictie..........
Ja de Suffragettes, dat waren georganiseerde vrouwen die vochten voor vrouwenkiesrecht, emancipatie, me dunkt een behoorlijk imponerend leger, gezien de eclatante overwinningen in met name het vrije westen.