Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk jaar was het eerste bioscoopkaartje verkocht?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer het eerste bioscoopkaartje ooit was. Eventuele informatie over wanneer deze werd gekocht en waarvoor lijkt me ook echt heel interessant!
Ik kan er zelf ontzettend weinig over vinden, dus als iemand een site/het antwoord heeft gevonden, hoor ik het ontzettend graag!

Alvast bedankt!

1.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Voor het bioscoopbezoek zijn regels opgesteld: de Bioscoopwet. In 1920 in België. In 1926 in Nederland. Lijkt me het begin van het bioscoopkaartje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het eerste kaartje werd in 1896 uitgegeven door de Vitascope Hall te New Orleans.

Op 28 december 1895 vond 's werelds eerste commerciële filmvertoning plaats in het Grand Café in Parijs. De film werd gemaakt door Louis en Auguste Lumiere, twee Franse broers die een cameraprojector ontwikkelden, de Cinematographe. Er werd een reeks korte scènes vertoond uit het alledaagse Franse leven. Het is mij niet duidelijk of er hierbij bioscoopkaartjes werden verkocht.
Dankzij Amadea: voor de lancering werd gekozen voor de kerst- en nieuwjaarsperiode en de prijs van de toegangskaarten werd vastgesteld op 1 frank.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Speedylovertje
3 jaar geleden
Wow! Super bedankt voor je antwoord!
Amadea
3 jaar geleden
Ja, er werden toegangskaarten verkocht die per stuk één frank kostten. Bron: https://www.sabzian.be/text/de-eerste-vertoningen
SimonV
3 jaar geleden
@Amadea: bedankt, toegevoegd!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding