Wie waren de eerste machtshebbers die gebruik maakte van burgerparticipatie?

Zijn hier wellicht geschiedeniskenners die me hiermee kunnen helpen?

Ik ben op zoek naar de eerste koningen/vorsten/generaals of andere machtshebbers die gebruik maakte van een democratisch systeem waarin burgers veel mogelijkheid hadden om mee te beslissen met besluiten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dan gelijk aan https://nl.wikipedia.org/wiki/Atheense_democratie .
Antoni
5 jaar geleden
IJsland wordt wel eens de oudste democratie genoemd, @LeonardN.
tinus1969
5 jaar geleden
@Antoni; IJsland kan dan claimen de oudste nog bestaande democratie te zijn. Maar toen IJsland werd gesticht (het parlement dateert van 930) was een dergelijke vorm van bestuur zeker niet ongewoon; de Noormannen kopieerden gewoon hun Scandinavische systeem naar IJsland.
LeonardN
5 jaar geleden
@Antoni Oudste, of langstlopende?

Antwoorden (1)

Er waren geen 'eerste machthebbers' die een democratisch systeem opzetten; het democratische systeem was er eerst. Oervolkeren zijn vaak deels democratisch georganiseerd; het is normaal dat leiders gekozen worden en/of dat besluiten worden genomen door een raad van 'oude wijze mannen' (bv de hoofden van de diverse families of clans).
Absolute vorsten (machthebbers die aan niemand verantwoordelijk schuldig zijn), zijn historisch zeldzaam; meestal is er één of andere vorm van inspraak van onderop. Het is bv normaal dat de koning gekozen werd (dit systeem bleef in Duitsland en Polen tot de 16e eeuw bestaan).
Zelfs Frankrijk had ten tijde van de zonnekoning formeel een 'staten-generaal'; een parlement met vertegenwoordigers van adel, geestelijkheid én burgers. De 80-jarige oorlog was mede het gevolg van het negeren van de Hollandse Staten-Generaal door Philips II.
Aanvulling: 'Dingen' 'Things' of 'Tage', in de betekenis van samenkomst of vergadering, waren een normaal onderdeel van het bestuur Scandinavische, Germaanse en later Engelse stammen/volken. Deze vergaderingen hadden vaak ook de bevoegdheid om koningen te kiezen.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min? Heb je die link naar 'Cannibals and Kings' wel gelezen?