Wanneer zijn de landen Jordanie, Israel en Gaza ontstaan?

De Romeinen hebben Palestina gesticht. Later werd Palestina verdeeld in Jordanie, Israel en Gaza maar wanneer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het begon al eerder dan in het bovengenoemde antwoord vermeld wordt:

Tijdens de eerste WO wilde Engeland al een plek voor de Joden in Palestina.
In 1921 splitst Engeland Palestina al op in twee delen.
Een deel daarvan is Transjordanie (en het andere blijft Palestina). Dit krijgt dan ook al zelf een regering. In 1946 wordt dit land pas formeel onafhankelijk en wordt dan Jordanie genoemd.

In 1947 wordt er weer een voorstel gedaan om Palestina nog een keer op te splitsen. Deze keer in een Joodse en een Arabische staat. De Joden zijn het hier mee eens, maar de Arabieren natuurlijk niet. Een burgeroorlog volgt.

In 1948 wordt dan Israel toch als onafhankelijke staat uitgeroepen door het Joods agentschap.

In 48/49 volgt er een oorlog. De arabische landen Jordanie en Egypte helpen de Palestijnen.
Jordanie bezet de westelijke jordaanoever en Oos-jeruzalem en Egypte verovert de Gazastrook.
Vandaar dat dit Arabische gebieden zijn.

Pas in 1988 wordt Palestina als onafhankelijke staat erkent door veel landen. Met oost-jeruzalem als hoofdstad. Nederland erkent Palestina echter niet.

Sinds 1994 vormen de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever een Palestijnse Autoriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat land is na de tweede wereldoorlog opnieuw in gedeeld hierdoor heeft israel het land van de engelsen gekregen als dank voor hun bijdrage in de oorlog