Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom en sinds wanneer zeggen we: Gezondheid, nadat iemand heeft geniest of gehoest ?

ik zei net gezondheid nadat iemand had geniest en dit kwam zo in me op...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarom zeggen we “Gezondheid!” wanneer iemand niest?
Als iemand hoest, zijn neus snuit of de hik heeft, doen we dat niet. Bovendien bestaat het gebruik over heel de wereld. Zelfs de Romeinen deden het al. Waarschijnlijk ligt oud bijgeloof aan de basis ervan. Bijvoorbeeld dat je ziel je lichaam langs de neus kan verlaten tijdens het niezen, of dat de duivel er gebruik van kan maken om bij je binnen te dringen. Of dat je hart ondertussen even stopt met kloppen. Iemand geluk of gezondheid toewensen op dat moment moet dat onheil bezweren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je wenst dan iemand gezondheid toe, juist omdat niesen een teken van ziekte is (of in ieder geval vaak zo beschouwd wordt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je wenst hiermede dat iemand van zijn kwaal afkomt,en wenst hem dus gezondheid toe.Ik denk dat deze spreuk al heel oud is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt ook wel eens proost gezegt. Is dit dan ook verschillend per gebied/regio??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding