In maart 1968 vond in My Lai, in Vietnam, een bloedbad plaats. Het hele dorpje werd uitgemoord. William Calley was toen luitenant in het Amerikaanse leger dat in Vietnam vocht. Vanwege die functie werd hij verantwoordelijk gehouden voor het bloedbad, en veroordeeld tot, in eerste instantie, levenslange gevangenisstraf. De Amerikaanse bevolking was daar massaal verontwaardigd over. Men vond dat Calley als zondebok werd gezien. Toen werd de straf teruggebracht tot 20 jaar. Beïnvloed door het massale publieke protest nam president Richard Nixon vervolgens de beslissing dat de gevangenisstraf moest worden omgezet in huisarrest. Calley heeft altijd volgehouden dat hij handelde in opdracht van zijn superieuren, ook al werden die tijdens een krijgsraad vrijgesproken. Op de vraag of hij toch niet schuldig was, omdat hij een illegaal bevel om onschuldigen te vermoorden uitvoerde, antwoordde hij: "Ik was een luitenant die orders kreeg van zijn commandant en ik die heb ik opgevolgd, stom genoeg."
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

William Calley was beschuldigd van meervoudige moord en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Hij ging in hoger beroep bij zowel de militaire rechtbank als een beroepshof, waarna zijn straf werd omgezet in tien jaar. Na hiervan een derde te hebben uitgezeten onder de vorm van huisarrest kwam hij in 1974 vrij. Vijfentwintig andere soldaten werden ook aangeklaagd, maar geen van hen werd schuldig bevonden.

Wellicht is hier sprake van een doofpotoperatie olv Nixon en andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij werd niet vrij gelaten, maar zijn straf werd omgezet in huisarrest. Dat heeft hij 3½ jaar ondergaan.