Waarom staan nou juist het communisme en kapitalisme tegenover elkaar?

Ik heb me verdiept in de geschiedenis, met name de koude oorlog, over hoe het communisme tegenover het kapitalisme kwam te staan, maar het communisme is meer een politieke ideologie en het kapitalisme een economisch systeem..Waarom is het dan zo dat in de geschiedenis er spanning was tussen het kapitalisme en communisme en bijvoorbeeld niet veel eerder tussen het kapitalisme en het nationaalsocialisme of een andere politieke ideologie? Of waarom stond het communisme niet tegenover een politieke ideologie uit het Westen? Is het niet zo dat het Westen simpelweg tegen de dictatuur was van het communisme in de Sovjet-Unie en de Sovjet-Unie simpelweg een ideologie/systeem van het Westen wilde beschuldigen en daarom maar zei dat het kapitalisme slecht was?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil tussen kapitalisme en communisme is niet dat iedereen voor zichzelf werkt, maar dat bij het communisme de productiemiddelen in handen van de staat zijn en dat de staat daarom de leiding van de economie strak in handen houdt. Individueel bezit van bijvoorbeeld fabrieken is in de communistische visie ondenkbaar. Juist deze tegenstelling wakkerde het wantrouwen tussen de VS en de SU aan, omdat staatsbemoeienis met de economie (en de individuele burger) in de VS zeer gewantrouwd wordt en in de SU tot het dagelijks leven behoorde. De tegenstelling in de koude oorlog tussen VS en SU werd daarnaast vooral aangewakkerd door het communistische ideaal van de wereldrevolutie. Door dit punt uit de leer van Marx werd elke poging van de SU om zijn invloed tot over de grenzen uit te breiden (niet altijd ten onrechte) uitgelegd als een poging om het kapitalisme omver te werpen ten gunste van het communisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het belangrijkste idee van het kapitalisme is dat iedereen voor zichzelf werkt. De staat mag zich niet of zo min mogelijk bemoeien met bijv. de handel. Ben je arm dan is dat dus je eigen schuld.

Voor het communisme daarentegen werken de mensen voor de staat. Aan het eind van de maand zullen alle inkomsten gelijk verdeeld worden. Het maakt dus niet uit of je hersenchirurg bent of boer, hard gewerkt of een 9 tot 5 mentaliteit hebt.

Zo zijn het toch alle twee economische systemen met tegenovergestelde ideeën.