Wat is de oorsprong van de 'Belg is dom' in moppen?

In werkelijkheid is met hun intelligentie immers niets bijzonders aan de hand.

PS. De vraag is eerder gesteld, maar een echt serieus antwoord is daar naar mijn idee niet op gekomen.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/28894/vinden-nederlanders-belgen-dom/

SingingCoyote13
een jaar geleden
ik heb ooit gehoord dat de belgische taal soms op nederlanders raar of simpel overkomt. ook lijken ze voor nederlanders onnodig veel exentrieke woorden of franse te gebruiken in voor ons taalkundig onnodige situaties. zo zei iemand mij ooit dat een helicopter een wentelwiek heet in belgie, dat komt op nederlanders grappig over. ook een fiets noemen ze een velo, ook dat lijkt in het nederlands onnodig deftig doen met franse woorden. kijk hier fiets:
nl voertuig met trapaandrijving
vls Voertuug daj zeive moe stampn in het vlaams zeggen ze gewoon dat je moet stampen met dit voertuig (fiets) wij noemen het gewoon trappen, maar stampen klinkt onnozel.
SentWierda
een jaar geleden
@SingingCoyote13. Vlamingen verwijten dat ze onnodig deftig doen met Franse woorden - daar zullen de meeste Vlamingen zich niet door aangesproken voelen.
En 'stampen' een typisch Vlaams woord? De Van Dale geeft van 'stampen' 21 betekenissen en niet een daarvan is Vlaams. Wel is 'stampen' een wielerterm: vooral op basis van kracht, niet op souplesse trappen (voorbeeld: op de pedalen stampen)..

Het beste antwoord

Wereldwijd gebeurt iets dergelijks: de Zweden maken grappen over de Noren, de Engelsen maken grappen over de Schotten, de Duitsers maken grappen over de Polen, de Zwitsers over de Oostenrijkers, de Turken over de Grieken, en de Amerikanen over de Canadezen. De grappen zijn een manier om je eigen groep een superioriteitsgevoel te verlenen, ten koste van een andere, nabije groep. Wie een andere groep op de hak neemt, prijst tegelijk zijn eigen groep als slim, modern, vooruitstrevend en ruimdenkend.

Dat Nederlanders grappen maken over Belgen is niet iets dat al eeuwenlang gaande is. Nederlanders zijn er pas na de Tweede Wereldoorlog mee begonnen. Grappen over buren zijn vaak goedmoedig, omdat buren in de praktijk meestal best met elkaar overweg kunnen. De Nederlanders hebben eigenlijk helemaal geen hekel aan de Belgen. Integendeel: ze vinden ze zelfs hun meest sympathieke buren. Vandaar dat Belgenmoppen er vooral over gaan dat onze zuiderburen een beetje dom zijn.

Het idee dat de Belgen een beetje achterlopen is waarschijnlijk vooral gebaseerd op hun taalgebruik en manier van spreken. Als Vlamingen praten (want over Walen hebben we het eigenlijk niet) dan klinkt dat een beetje leutig boers in Nederlandse oren ("awel zunne"). En daarom denken de Nederlanders dat de Belgen een beetje achterlopen.
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Voor mij is dat gewoon Belgisch. Niets leutig boers.
SentWierda
een jaar geleden
@Amadea. Prachtig verwoord.
Maar behalve op naburige landen heeft het ook betrekking op regio's binnen een land.
In Nederland bijvoorbeeld: Friezen en Groningers.
En op naburige of rivaliserende plaatsen, bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam.
In Duitsland circuleren vele Ostfriesenwitze - moppen over Oostfriezen. De Frankfurter Allgemeine schreef hier een artikel over, op 31 december 2018: Der Ostfriesenwitz wird 50 Jahre alt.