Afgezien dat Shakespeare wel heel vaak in Amerikaanse films al lesstof in schoolklassen gebruikt wordt (let maar eens op) zijn de verhalen van hem geworden tot de beroemdste literatuur van EEN schrijver.
Het zijn dus boeken en citaten die vandaag de dag nog steeds in veel talen voor komen en wat hij beschrijft, heeft hij op een tijdloze manier gedaan.
Het is dus een van de grootste schrijvers aller tijden.
Hadden Hollywoodproducties wat meer aandacht besteed aan andere grote schrijvers, dan was de kennis van mensen over literatuur ook breder geweest.
Maar daar kom William Shakespeare niets aan doen...

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat hij voor nu betekent is in ieder geval ook dat liefde verschillen overwint en leven zonder liefde voor sommigen onmogelijk is.
Ik denk dat zeker in zijn tijd hij met de beschrijving van vetes en liefde vooral ook tussen rangen en "standen",
hij toen als een nogal moderne schrijver gezien zal zijn.
Het strakke keurslijf wat sommige Britten nog steeds eigen is heeft hij in mijn ogen wat proberen los te veteren.
Dat vind ik een grote verdienste.
Zijn verhalen waren toegankelijk en niet in het Latijn geschreven wat met veel werken van "gewicht "wel het geval was.
Op die manier (het gebruik van Latijn) verhinderde de elite dat"gewone mensen" zich diepere kennis konden eigen maken.
Dat heeft er mede toe geleid dat veel Engelse woorden rechtstreeks uit hel Latijn komen.

Dit is een eigen mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat u bedoelt wat het nagelaten werk van Shakespeare voor waarde heeft in onze wereld anno nu. Zijn boeken etc. zullen wel wat waard zijn. Heel wat waard.
Wat hij gezegd en geschreven heeft ook daar schuilt een kern van waarheid in. Zo is de uitdrukking :"What is in a name" een zeer duidelijke opmerking, als iemand iets of iets benoemt en daar niet echt de juiste naam voor gebruikt.
Of wat te denken van: "There is something rotten in the state of Denmark ", een omschrijving dat het in de wereld niet zo goed gesteld is. Treffende omschrijvingen. Maar verder steekt Shakespeare niet uit boven bijv. Erasmus en komt hij verre van in de buurt van Jezus Christus. Als ik houvast zoek grijp ik naar Zijn Bijbelboek en niet naar een verhaal van Shakespeare om het in de tijd van nu te plaatsen. Kortom Shakespeare speelt voor = nu = geen of een ondergeschikte rol. Voor Hem (JC) vallen alle anderen in het niet. Dat is niet alleen mijn mening. Gelukkig niet.