Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
volgens mij was het niet China maar Rusland
De koude oorlog was van 1945 tot 1989.
Onderstaande link heb ik als aanvulling toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koude oorlog begon zo'n beetje na de tweede wereldoorlog omdat de leiders het niet eens konden worden over de nieuwe verdeling van Europa. Maar officieel begon het pas in 1949. In 1961 kwam de Berlijnse muur, die viel weer in 1989, en in 1991 eindigde de koude oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenstaande antwoorden kloppen, maar ik wil er nog even bij vermelden dat het niet mogelijk is om de precieze duur aan te geven. De koude oorlog was natuurlijk geen 'echte oorlog', dus is het lastig om nu precies te zeggen wanneer deze begon of eindigde. De ene historicus ziet de ene gebeurtenis als het begin van de koude oorlog, de andere historicus de andere. Het hangt dus erg samen met je standplaatsgebondenheid en interpretatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reeds op het einde van WO was er in het westerse kamp een tendens (met o.a. Patton) om maar meteen door te stoten naar Moskou en komaf te maken met het communisme. De russen waren hiervan op de hoogte en zetten spoed achter hun opmars. Het scheelde geen haar of ze waren op hun eentje doorgestoten tot aan de Rijn. Dat is trouwens de reden waarom Berlijn volledig in Oost-Duitsland lag. Toen de vrede getekend was roerden de oude vossen zoals Churchill zich weer, hij sprak voor het eerst over een Ijzeren Gordijn. Volgens sommigen is de koude oorlog nog steeds aan de gang, o.a. Korea. Maar tot 1989 (val van de muur) stonden echter twee grote blokken tegenover elkaar: de USA en de USSR.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geschiedenisboekjes(mijn geschiedenisboek) geven als begin en eind datum 1947 tot 1991. Het einde van de tweede wereldoorlog en de val van de Sovjet unie. Maar het is nooit een echte oorlog geworden(gelukkig) de koude oorlog is de spanning tussen twee grote machtsblokken het Westen (de Navo) en het Oosten (het Warschaupact).

Het einde van de tweede wereldoorlog wordt vaak ook genoemd als het begin van de koude oorlog. En de val van de berlijnse muur wordt vaak ook genoemd als het einde van deze "oorlog"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 1914, begin WO1, of vanaf 1917, de Russische revolutie tot aan 1989, val van de muur of tot aan 1991, val van het communisme in Rusland.
Het is moeilijk om precieze jaren te noemen, maar het was al voor 1945 in het geheim aan de gang. Churchill was al een intens communistenhater, en hij haatte Rusland nog meer dan de nazi's. In die tijd woedde in principe ook al een diplomatieke oorlog.
Als einddatum wordt algemeen 1989 aangenomen, met de val van het communisme in de DDR, Polen en Roemenië, maar je zou ook 1991 kunnen zeggen. Je kan ook zeggen dat het nog steeds oorlog is, want de verhoudingen China - Amerika, zijn nog steeds niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
officieel data in geschiedenis zijn 1949 (NATO/NAVO) - 1991 (val Warschaupact)

Maar het was inderdaad wel ruimer dan dat. De Koude Oorlog was misschien wel de meest ingewikkelde oorlog ook al was het niet echt een "oorlog" zoals WOI en WOII. Binnen die tijd was er een constante spanning tussen USSR en VS, maar deze partijen hebben nooit echte veldslagen tegen elkaar gehouden.
Er waren wel conflicten op Cuba, Vietnam, Korea, ...